مصاحبه با جناب آقای حمید صدیق پور به مناسبت هفته حمل ونقل

بازگشت به نوشته‌ها

مصاحبه با جناب آقای حمید صدیق پور به مناسبت هفته حمل ونقل

باید برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جذابیت ایجاد کرد

مهندس صدیق‌پور در ابتدا با تبریک هفته حمل و نقل به همه دست‌اندرکاران این حوزه به‌ویژه بخش ریلی، به علل عدم رشد بخش ریلی و پایین بودن بهره‌وری اشاره کرد و افزود: طول خطوط ریلی طبق آمار سال 97 در حال حاضر حدود 12هزار کیلومتر است که به‌طور متوسط سالانه 190 کیلومتر خطوط جدید ایجاد شده است.

افزایش سهم بار ریلی به 30 درصد طبق برنامه ششم توسعه

به گفته ایشان طبق برنامه ششم توسعه باید 30 درصد (حدود 150میلیون تن بار) و 18درصد (معادل 54 میلیون نفرمسافر) توسط ریل جابه‌جا می‌شد که بر اساس آمارهای موجود میزان بار جابه‌جا شده توسط ریل 50 میلیون تن و تعداد مسافر 28 میلیون نفر است که با اهداف تعیین شده فاصله بسیاری دارد.

به اعتقاد مهندس صدیق‌پور یکی از دلایل عقب‌ماندگی از قانون برنامه ششم توسعه نبود قوانین در کشور و تعیین سهم قانونی برای راه‌آهن جهت جابه‌جایی بار است. برای مثال باید قانون داشته باشیم که بارهای با مسافت بیش از 500 کیلومتر توسط ریل حمل و سپس به‌وسیله حمل و نقل ترکیبی جابه‌جا شود. در اروپا و در کشور اتریش قانونی دارند که اگر باری با کامیون وارد مرز آن کشور شود بار را با کامیون روی ریل منتقل می‌کنند و بعد در مرز خروجی کامیون و بار را پیاده می‌کنند تا به مسیر خودش ادامه دهد.

راه اهن حمل و نقلی ایمن و سازگار با محیط زیست

مهندس صدیق‌پور ویژگی راه‌آهن را ایمنی، کاهش آلودگی محیط‌‌زیست و مصرف کم انرژی عنوان کرد و ادامه داد: ما فقط روی کاغذ شعار این‌ها را می‌دهیم اما در عمل قدمی برای اجرای آنها برنداشته‌ایم. یکی از راه‌های توسعه راه‌آهن توسعه خطوط آنتی است. این خطوط باید برای شرکت‌هایی که بار کامل دارند ایجاد شود تا بتوانند با هزینه کمتر مواد اولیه و کالاهای تولیدشده را با ریل حمل و نقل کنند.

ضرورت توجه به اولویت پروژه ها

او گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی مسئولان باید طرح‌هایی را که توجیه اقتصادی دارد به سرانجام برسانند و این‌گونه نباشد که 10 پروژه را کلید بزنند اما به‌خاطر محدودیت منابع مالی طرح‌هایی که می‌شود طی 3-4 سال به بهره‌برداری رساند پس از 14-15 سال هیچ‌کدام به بهره‌برداری نرسد و هزینه بر دوش اقتصاد کشور و مردم گذاشته شود. برای جذب بخش خصوصی باید جذابیت ایجاد کرد. بخش خصوصی در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که بتواند سود کسب کند. باید تفکر حاکم بر راه‌آهن اصلاح شود و هر وقت این تفکر اصلاح شد آن‌وقت می‌توانیم در جهت پیدا کردن راهکارهایی که بتواند اهداف را محقق کند حرکت کنیم.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها