انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

قطار تهران - گرمسار در برزخ

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » قطار تهران – گرمسار در برزخ
تخریب پل کارخانه قند و احداث زیرگذر ۱۵ خرداد یکی از بخش‏های طرح قطار حومه‏ای تهران- گرمسار محسوب می‏شود و این روزها به یکی از خبرسازترین طرح‌های شهری استان تهران تبدیل‏شده است، به‏طوری‏که وزیر راه و شهرسازی با حضور در ورامین، دستور احداث زیرگذر ۱۵ خرداد و تخریب پل کارخانه قند را صادر کرد. پس از آغاز تخریب پل کارخانه قند و تنها یک روز بعد از حضور وزیر راه و شهرسازی، شورای شهر ورامین و شهرداری به‌دلیل آماده نبودن زیرساخت‏های لازم و راه‏های دسترسی و ایجاد ترافیک سنگین در محدوده اجرای طرح، دستور توقف تخریب پل کارخانه قند را صادر کردند.
در این میان، آنچه نگرانی شهروندان را افزایش داده، آن است که تخریب پل کارخانه قند و احداث زیرگذر ۱۵ خرداد به سرنوشت پل امام رضا(ع) دچار و چند سال مردم با ترافیک و مشکلات متعددی روبه‌رو شوند. پل کارخانه قند در مسیر تردد مردم ورامین به پایتخت قرار دارد و روزانه بیش از ۷۵ هزار تردد از این مسیر به سمت تهران صورت می‌گیرد و هرگونه اشتباه محاسباتی در این زمینه می‏تواند ترافیک سنگین‏تری را در این محدوده ایجاد کند.شهرداری و شورای شهر ورامین در موضوع طرح پل امام رضا(ع) که طی روزهای اخیر فاز نخست آن به بهره‏برداری رسید، نشان دادند که روی اجرای طرح‌های شهری براساس طرح تفصیلی و جامع تاکید داشته و کیفیت و رعایت اصول فنی را فدای زمان نمی‏کنند.علی حیدریان، شهردار ورامین در این باره گفت: شهرداری و شورای شهر ورامین به دنبال احقاق حق شهروندان ورامینی بوده و منافع مردم را بر هر چیز دیگری ترجیح می‏دهند.شهردار افزود: احداث صحیح و درست طرح‌هایی همچون زیرگذر ۱۵ خرداد و پل امام رضا(ع) می‏تواند به توسعه شهری ورامین کمک کند.

سیدرضا احمدی، رئیس شورای شهر ورامین نیز گفت: پس از بررسی‏های موجود، تصمیم‏گیری شد تا زمان تعیین تکلیف مسیرهای ورودی و آگاهی کامل شهروندان از این مسیرها، عملیات تخریب پل کارخانه قند متوقف شود.وی با اشاره به اینکه مقررشده تا منافع شهروندان ورامینی در جریان احداث زیرگذر ۱۵خرداد حفظ شود، افزود: اجرای درست و فنی زیرگذر ۱۵ خرداد و تامین راه‏های دسترسی مناسب برای تردد شهروندان از موضوعاتی بوده که همواره در جلسات متعدد میان مسوولان شهری و مدیران شرکت راه‏آهن مطرح بوده است.

احمدی ادامه داد: تخریب بخشی از پل کارخانه قند از سوی شرکت راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران زودهنگام انجام شد و این موضوع موجب ایجاد ترافیک سنگین برای مردم شده و نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.از طرف دیگر این روزها دو نظریه متفاوت درباره نحوه اجرای طرح در محدوده پل کارخانه قند ورامین مطرح‏شده که این موضوع بر گره‏های این طرح مهم شهری افزوده است.در حالی شهردار ورامین و مسوولان شهری منطقه بر اجرای درست و فنی زیرگذر ۱۵خرداد تاکید دارند که نماینده ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس معتقد است باید به‏جای عبور مردم از زیرگذر، راه‏آهن از زیر عبور کند و این مشکل دوتکه شدن ورامین را برای همیشه مرتفع می‌کند.

سیدحسین نقوی حسینی با اشاره به اهمیت توجه به طرح تخریب پل کارخانه قند ورامین اظهار کرد: باید هر نوع تغییر، تخریب و احداث پل ۱۵ خرداد در ورامین، منوط به تکمیل و بهره‏برداری از طرح پل امام رضا(ع) شود.نماینده ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس افزود: ابتدا باید پل امام رضا(ع) به‏طور کامل تکمیل‏شده و سپس تغییرات در پل کارخانه قند ورامین آغاز شود.وی با اشاره به اینکه نباید با برخی تصمیم‏گیری‏ها موجب ایجاد مشکلات متعدد برای مردم شد، ادامه داد: درحالی‌که هنوز حدود ۴۰درصد طرح یاد شده باقی‏مانده، چه ضرورتی وجود دارد که ماه‌ها تردد مردم با مشکل روبه‌رو شود. نقوی حسینی اضافه کرد: احداث پل امام رضا(ع) مشکلاتی را برای تردد مردم ایجاد کرد و باید ملاحظات لازم برای اجرای هرگونه طرحی در محدوده پل کارخانه قند در نظر گرفته شود.

نماینده ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس، ایجاد راه‏های دسترسی مطمئن برای اجرای طرح در محدوده پل ۱۵ خرداد را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: باید قبل از مسدود شدن راه مردم، گذرها و راه‏های دسترسی مطمئنی را ایجاد کرد تا شهروندان بدون دغدغه به عبور و مرور بپردازند.نقوی حسینی یادآور شد: مشکلات و دغدغه‌های موجود طی نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی اعلام شده و امیدواریم تصمیمات خوبی برای بهبود وضعیت موجود گرفته شود.علی حیدریان، شهردار ورامین نیز با اشاره به اینکه مطالعات لازم برای اجرای طرح زیرگذر ۱۵ خرداد انجام‏شده است، اظهار کرد: به شهرهای مختلف کشور سفرکرده و زیرگذرهای گوناگونی را دیده‏ام و اگر طرح شهری ورامین به‏درستی و براساس اصول فنی احداث شود، می‏تواند به توسعه شهری کمک کند.

بر اساس این گزارش، بسیاری بر اجرای پلی همچون امام رضا(ع) به‏جای زیرگذر ۱۵ خرداد تاکید دارند، درحالی‌که این موضوع مستلزم تملک فراوانی بوده که باید از سوی شهرداری انجام شود و این در توان مدیریت شهری نیست و بدون تردید موجب معطل ماندن اجرای طرح می‏شود.اکنون اجرای طرح زیرگذر۱۵خرداد به‏عنوان بخشی از طرح قطار حومه‏ای تهران-گرمسار منوط به راه‏اندازی راه‏های دسترسی مطمئن برای شهروندان ورامینی است و شهرداری تا آن زمان از تخریب پل کارخانه قند از سوی شرکت راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران به‏عنوان متولی اجرای پروژه جلوگیری به عمل می‏آورد.با توجه به قول ۱۸۱ روزه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تخریب پل کارخانه قند و اجرای زیرگذر ۱۵ خرداد و با توجه به مشکلات ایجادشده در این زمینه، باید منتظر ماند و دید که این طرح خبرساز شهری تا پایان سال، افتتاح می‏شود یا باید سرنوشت دیگری را برای این طرح متصور شد.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

خلاصه‌ای از سه روز نمایشگاه هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور ۳۱۲ شرکت حمل‌ونقل بخش خصوصی، Read more

فقر سرمایه‌گذاری

دنیای اقتصاد محمد رجبی/ کارشناس ریلیحوزه حمل‌ونقل ریلی مانند دیگر حوزه‌های اقتصادی با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه است که برخی Read more

نرخ بلیت مسافری با هزینه ها همخوانی ندارد/ بیشتر شرکت‌های مسافری ریلی منحل شده است

ریل نیوز ناصر غفاری، مدیرعامل شرکت مهتاب سیر جم و رئیس هیئت مدیره شرکت سفیر ریل آسیا در گفتگو با Read more