خط آهن چین- قزاقستان-ترکمنستان-ایران پروژه سودآور اقتصادی و تجاری است

بازگشت به نوشته‌ها

خط آهن چین- قزاقستان-ترکمنستان-ایران پروژه سودآور اقتصادی و تجاری است

رئیس جمهور ترکمنستان در دیدار سفیر جدید چین در این کشور گفت: خط آهن چین- قزاقستان-ترکمنستان-ایران پروژه اقتصادی و تجاری سودآور است.

«قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان عصر روز گذشته در مراسم پذیرش استوارنامه سفیر جدید چین در عشق‌آباد، بر اهمیت طرح مسیر خط آهن «چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران» تاکید کرد.

بردی محمداف تصریح کرد: این کریدور منطقه‌ای ریلی قرار است تاثیر مثبت بر توسعه پایدار کل منطقه داشته باشد و مشارکت «عشق‌آباد» در چنین طرح لجستیکی از عزم جدی ترکمنستان در صنعت حمل‌ونقل و ترانزیت کالا در منطقه خبر می‌دهد.

«سون ویدون» سفیر جدید چین در عشق‌آباد نیز در این دیدار اعلام کرد: «پکن» به سیاست بیطرفی ترکمنستان احترام گذاشته و از خط مشی سیاست خارجی عشق‌آباد حمایت می‌کند.

وی با اشاره به حمایت کشورش از طرح‌های بین المللی حمل‌ونقل و ترانزیت کالا ، تصریح کرد: پکن آماده است در اجرای طرح خط آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان که تا چین امتداد خواهد داشت حضور فعالی داشته باشد.

اولین قطار باری چین- قزاقستان-ترکمنستان-ایران موسوم به «قطار جاده ابریشم» اوائل سال جاری میلادی(2016) از ایستگاه راه‌آهن شهر «یی وو» در استان «جه جیانگ» واقع در شرق چین به حرکت درآمد و پس از پیمودن مسیر 10 هزار و  339 کیلومتر پس از 12 روز وارد شهر تهران شد.

چین با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی، مجاورت با منطقه آسیای‌ مرکزی و توانمندی‌های اقتصادی، صنعتی و فناوری‌نوین، در حال گسترش حضور خود در بازار انرژی کشورهای این منطقه، به ویژه ترکمنستان است.

پکن در چند سال اخیر اعتبارهای مالی و تسهیلات بانکی بلند‌مدت فراوانی را برای خرید تجهیزات صنعتی و تولیدی ساخت شرکت‌های چینی از جمله لوکوموتیو، واگن، رایانه، تجهیزات مخابراتی و ارتباطات، دستگاه‌ها و تجهیزات صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، بهداشتی و ساختمان سازی در اختیار کشورهای آسیای مرکزی قرار داده ‌است.

چین توانسته است با اختصاص میلیاردها دلار اعتبار، خط لوله گاز 7 هزار کیلومتری ترکمنستان به چین را احداث و راه‌اندازی‌ کند.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها