مدیر زیرساخت راه آهن ترکیه، مرکز لجستیک قارص را که برای خدمات رسانی به راه آهن باکو- تفلیس- قارص ایجاد شده و ترکیه، گرجستان و آذربایجان را به هم متصل می کند و در اکتبر 2017 افتتاح شد، به طور رسمی افتتاح کرد. این هاب لجستیکی که از طریق 19 خط تغذیه می شود، 400 هزار متر مربع را پوشش می دهد و ظرفیت جابجایی 412 هزار تن بار را دارد.
عادل کارائسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل ترکیه در مراسم افتتاحیه در 20 نوامبر گفت که مرکز لجستیک قارص برای «احیای جاده تاریخی ابریشم» و ایجاد مرکز مهمی برای حمل و نقل بار به روسیه و آسیای مرکزی ایجاد شده است.
اوغلو با اشاره به اینکه این مرکز به خط باکو- تفلیس- قارص خدمات رسانی می کند، مدعی شد قطارهایی از نقاط دوردست مانند لندن و پکن میتوانند به لطف سرمایه گذاری اخیر در زیرساخت های جدید که اروپا و آسیا را به هم متصل می کند، از این مجموعه استفاده کنند. او همچنین معتقد است که قارص به یک مرکز لجستیک منطقه ای تبدیل خواهد شد.
وی افزود: هدف ما این است که 30 درصد ظرفیت باری کریدور میانی عبوری از کشورمان را داشته باشیم. او همچنین گزارش می دهد که خط باکو- تفلیس- قارص تا به امروز باید 1262 قطار، 26214 کانتینر و 1∙42 میلیون تن بار را حمل می کرد.
راهآهن دولتی ترکیه (TCDD) قصد دارد 25 هاب لجستیکی ریلی را در سراسر ترکیه توسعه دهد که 12 مورد از آنها در حال حاضر عملیاتی هستند. دو مورد دیگر – در بندر ازمیر و در سیواس – در دست ساخت هستند و پنج مورد دیگر، از جمله یکی در سرکزکوی (Çerkezköy) در خط اصلی استانبول تا مرز بلغارستان، تایید را دریافت کردهاند و در انتظار مناقصه هستند. 6 مورد باقی مانده هنوز در مرحله برنامه ریزی هستند.
عرفان قربانعلی، کارشناس حمل و نقل