درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی

بازگشت به نوشته‌ها

درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی

تین نیوز

انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته اعلام کرد: راه آهن در بخش باری در سال جاری، تعرفه بهره برداری از شبکه را که بین 70 تا 80 درصد از کل کرایه حمل بار را تشکیل می دهد، برای همه مسیرهای حمل در دو نوبت و برای برخی مسیرهای عمده در سه نوبت افزایش داده است.

به گزارش تین نیوز، به دنبال این افزایش بی سابقه، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته خواستار لغو افزایش های بی سابقه اخیر تعرفه بهره برداری از شبکه ریلی شد.

سبحان نظری این درخواست را در نامه ای به معاون وزیر و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان مطرح کرد.

وی در بخشی از این نامه عنوان کرد: نرخ بهره برداری از شبکه ریلی بایستی به گونه ای تعیین شود که ضمن تأمین هزینه های بهره برداری از شبکه در بخش ریلی، برای صاحبان کالا و سرمایه گذاران نسبت به دیگر شقوق حمل ونقل دارای مزیت باشد.

نظری افزود: متأسفانه در سال جاری، شرکت راه آهن در یک اقدام مخالف رویه معمول و به صورت کاملا یک سویه و غافل گیرانه و بدون مشورت و مذاکره با بخش خصوصی، تعرفه مذکور را با نرخ هایی بی سابقه و غیرقابل تحمل از سوی مشتریان افزایش داده است.

متن کامل این نامه در ادامه آمده است:

به نام خـدا

جناب آقای فرهید زاده

معاون محترم وزیر و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان

موضوع: درخواست لغو افزایش های بی سابقه اخیر تعرفه بهره برداری از شبکه ریلی

با سلام و اهدای تحیات؛

احتراماً به استحضار می رساند مطابق ماده 6 قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، حمل ونقل بار یا مسافر در شبکه ریلی مستلزم پرداخت تعرفه بهره برداری از شبکه به شرکت راه آهن است. از این رو شرکت راه آهن به شکل سنواتی و عموماً در ابتدای سال نسبت به اعلام این تعرفه اقدام می نماید. در عین حال بر اساس تبصره 1 ماده مذکور، نرخ بهره برداری از شبکه ریلی بایستی به گونه ای تعیین شود که ضمن تأمین هزینه های بهره برداری از شبکه در بخش ریلی، برای صاحبان کالا و سرمایه گذاران نسبت به دیگر شقوق حمل ونقل دارای مزیت باشد. متأسفانه در سال جاری، شرکت راه آهن در یک اقدام مخالف رویه معمول و به صورت کاملا یک سویه و غافل گیرانه و بدون مشورت و مذاکره با بخش خصوصی، تعرفه مذکور را با نرخ هایی بی سابقه و غیرقابل تحمل از سوی مشتریان افزایش داده است.

راه آهن در بخش باری در سال جاری، تعرفه بهره برداری از شبکه را که بین 70 تا 80 درصد از کل کرایه حمل بار را تشکیل می دهد، برای همه مسیرهای حمل در دو نوبت و برای برخی مسیرهای عمده در سه نوبت افزایش داده است؛ این شرکت در گام نخست در خردادماه 1402، افزایشی معادل 30% نسبت به سال1401 و سپس در بهمن ماه 1402 افزایشی 20 درصدی به طور عمومی برای همه بارها اعمال نموده است. علاوه بر این دو مورد، در مسیرهای حمل بار عمده که عموماً مربوط به معادن بوده نیز به طور متوسط افزایشی 20 درصدی اعمال شده است. این بدان معناست که تعرفه بهره برداری از شبکه ریلی برای حمل بار در سال 1402 نسبت به سال قبل، برای عموم بارها برابر 56% و برای بارهای عمده حدود 87% افزایش داشته است.

همچنین در بخش مسافری، تعرفه اجاره لکوموتیو افزایش حدود 300 درصدی داشته است که این اتفاق نیز باعث زیان دهی جدی شرکت های خصوصی فعال در حمل مسافر ریلی می شود.

با توجه به تضاد این رویه با اسناد و قوانین بالادستی مبنی بر اولویت بخشی به شیوه ریلی در رقابت با سایر شیوه های حمل، بیشتر شدن کرایه حمل ریلی در بسیاری از مسیرها در قیاس با کرایه حمل جاده ای، دوگانگی رویکرد و پرهیز دولت از اعطای مجوز افزایش نرخ در موارد بسیار ضروری به بخش خصوصی (از جمله افزایش قیمت بلیت قطار) و کاهش جدی انگیزه سرمایه گذاری بخش خصوصی بر اثر این رویکردها، خواهشمندیم دستور فرمایید هر دو ابلاغیه مورد اشاره (افزایش اخیر 20 درصدی تعرفه حمل بار و افزایش 300 درصدی تعرفه اجاره لکوموتیو مسافری) لغو و تعیین مبالغ جدید به سال آینده و پس از برگزاری جلسات کارشناسی با نمایندگان بخش خصوصی موکول گردد.

امید است با لحاظ نظرات کارشناسی و وفق سیاست های کلان دولت محترم و ملحوظ داشتن منافع تمامی ذی نفعان، شاهد رونق صنعت ریلی باشیم.

 

 

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها