بردی محمداف تصریح کرد: این کریدور منطقهای ریلی قرار است تاثیر مثبت بر توسعه پایدار کل منطقه داشته باشد و مشارکت «عشقآباد» در چنین طرح لجستیکی از عزم جدی ترکمنستان در صنعت حملونقل و ترانزیت کالا در منطقه خبر میدهد.
«سون ویدون» سفیر جدید چین در عشقآباد نیز در این دیدار اعلام کرد: «پکن» به سیاست بیطرفی ترکمنستان احترام گذاشته و از خط مشی سیاست خارجی عشقآباد حمایت میکند.
وی با اشاره به حمایت کشورش از طرحهای بین المللی حملونقل و ترانزیت کالا ، تصریح کرد: پکن آماده است در اجرای طرح خط آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان که تا چین امتداد خواهد داشت حضور فعالی داشته باشد.
اولین قطار باری چین- قزاقستان-ترکمنستان-ایران موسوم به «قطار جاده ابریشم» اوائل سال جاری میلادی(2016) از ایستگاه راهآهن شهر «یی وو» در استان «جه جیانگ» واقع در شرق چین به حرکت درآمد و پس از پیمودن مسیر 10 هزار و 339 کیلومتر پس از 12 روز وارد شهر تهران شد.
چین با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی، مجاورت با منطقه آسیای مرکزی و توانمندیهای اقتصادی، صنعتی و فناورینوین، در حال گسترش حضور خود در بازار انرژی کشورهای این منطقه، به ویژه ترکمنستان است.
پکن در چند سال اخیر اعتبارهای مالی و تسهیلات بانکی بلندمدت فراوانی را برای خرید تجهیزات صنعتی و تولیدی ساخت شرکتهای چینی از جمله لوکوموتیو، واگن، رایانه، تجهیزات مخابراتی و ارتباطات، دستگاهها و تجهیزات صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، بهداشتی و ساختمان سازی در اختیار کشورهای آسیای مرکزی قرار داده است.
چین توانسته است با اختصاص میلیاردها دلار اعتبار، خط لوله گاز 7 هزار کیلومتری ترکمنستان به چین را احداث و راهاندازی کند.