حمل و نقل جاده‌ای (موانع تولید)

بازگشت به نوشته‌ها

حمل و نقل جاده‌ای (موانع تولید)

روز دوشنبه 15 آذر ماه 1400 در برنامه “شهر برگ” شبکه پنجم سیما با حضور دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی  و چند تن از فعالان بخش حمل و نقل جاده‌ای به نقد و بررسی مشکلات حمل و نقل جاده‌ای پرداخته شد. اهم موضوعات مطروحه توسط ایشان بدین شرح است:

عملکرد حمل‌ونقل جاده‌ای را می‌توان از چند بعد مورد سنجش قرار داد؛ اقتصادی، محیط زیستی و ایمنی. متاسفانه حمل و نقل جاده‌ای در ایران از هر سه بعد دارای مشکلات زیادی است.

از منظر اقتصادی بهره‌وری مطلوب در این بخش از حمل‌ونقل محقق نشده است. پیمایش سالیانه هر کامیون در ایران به طور متوسط 50 هزار کیلومتر است. این شاخص در اکثر اقتصادهای پیشرفته دنیا نزدیک به 100 هزار کیلومتر و حتی بیشتر است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کشور عقب ماندگی در تعمیرات و نگهداری شبکه جاده‌ای است. ایران در حدود 220 هزار کیلومتر جاده، اعم از راه‌های برون شهری و روستایی، دارد. در سال‌های اخیر بودجه لازم برای تعمیر و نگهداری شبکه جاده‌ای در نظر گرفته نشده است. تبعات سیاست‌گذاری‌های اشتباه و غیر بهینه صرفا گریبان حمل و نقل جاده‌ای را نمی‌گیرد و به سایر بخش‌های حمل و نقل و حتی در دایره وسیع‌تر به کل اقتصاد کشور آسیب می‌رساند.

برای دیدن این قسمت از برنامه “شهر برگ” کلیک کنید.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها