انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

افزايش سهم حمل‌‌و‌نقل ريلی با توسعه قطار‌ سريع‌السير

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » افزايش سهم حمل‌‌و‌نقل ريلی با توسعه قطار‌ سريع‌السير

عضو كمیسیون عمران گفت: نوسازی خطوط ریلی و نیاز به افزایش بهره‌وری و صرفه اقتصادی حمل‌ونقل ریلی، توسعه قطار‌های سریع‌السیر را در كشور الزامی كرده است، امری كه با اجرای آن سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی‌ها بین انواع مدل‌های حمل‌ونقلی افزایش می‌یابد.

نوسازی خطوط ریلی و نیاز كشور برای افزایش بهره‌وری‌ و صرفه اقتصادی بالا، وجود قطارهای سریع‌السیر در كشور را الزامی كرده است.

‌ایجاد زیر‌ساخت‌ لازم برای راه‌اندازی قطارهای پرسرعت، مستلزم سرمایه‌گذاری سنگینی است، عوامل اجتماعی و اقتصادی و مزایای زیست محیطی بالای این قطارها نیاز را برای سرمایه‌گذاری‌های كلان بیش از پیش افزایش می‌‌دهد.

بیشتر قطارهای پرسرعت دنیا با سرمایه‌گذاری‌‌ بخش دولتی راه‌اندازی می‌شود، ولی در مواردی نیز بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری ساخت ‌راه‌آهن پرسرعت وارد می‌شود.

‌در كشور ما نیز با همكاری دولت و‌ بخش خصوصی‌‌ بخشی از شبكه ریلی كشور ‌مجهز به‌ قطارهای سریع‌السیر می‌شود.

‌راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان یكی از طرح‌های ویژه و ملی برای دستیابی به سرعت بالا در بخش حمل‌ونقل ریلی به شمار می‌رود كه با بهره‌برداری از این خط‌‌آهن، دسترسی سریع، آسان، ارزان و ایمن از تهران به قم و از آنجا به اصفهان فراهم خواهد شد.

به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ این طرح با هدف جا‌به‌جایی مسافران و بهره‌گیری از تكنولوژی روز و پیشرفته جهان برای اولین بار در خاورمیانه احداث شده است و به طور قطع در توسعه صنعت گردشگری و گسترش قطارهای برقی سریع‌السیر نقش اساسی خواهد داشت.

با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی استان اصفهان و وجود مراكز مهم صنایع فولاد، پالایشگاه و جاذبه‌های مهم گردشگری، احداث راه‌آهن سریع‌السیر قم-اصفهان از اقدامات مهم در این استان تلقی می‌شود و با توجه به اولویت بیشتر احداث راه‌آهن بین شهرهای قم و اصفهان در حال حاضر احداث این مسیر در اولویت قرار گرفته است.

‌وجود ایستگاه‌های قطار پرسرعت در مركز شهر و دسترسی ساده به آن توسط شهروندان، می‌تواند نیاز به استفاده از بزرگراه‌های دور افتاده و فرودگاه‌ها را كه خود موجب پراكندگی آلودگی در شهرها می‌شود، كاهش دهد.

فرج اله رجبی عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این‌ باره می‌گوید: ‌سرعت‌دهی به‌ اجرای پروژه‌های قطار‌ سریع‌السیر و احداث خطوطی برای این قطارها، باید‌ در رأس‌ برنامه‌های دولت در بخش حمل‌ونقل ریلی قرار گیرد‌.

وی افزود: ساخت راه‌آهن برای قطارهای سریع‌السیر ‌و استفاده از این قطارها‌ نتایج مثبتی را در همه زمینه‌های زیست محیطی، مصرف انرژی، ایمنی بالا و از این قبیل دا‌رد.

نماینده مردم شیراز خاطر نشان كرد: اجرای راه‌آهن سریع‌السیر در كشور، نقطه آغاز ورود فناوری‌های نوین ریلی‌ است كه می‌توان با استفاده از تجربیات آن، مناطق مختلف كشور را به این شبكه و سیستم متصل كرد و سهم انواع مدل‌های حمل‌ونقلی را به سمت ریل‌ سوق داد.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

بحران نیروی کشش ریلی؛ گزارشی از روند سقوط تعداد لکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه‌آهن

مطابق داده‌های فوق، درصد آماده به کاری لکوموتیوهای موجود در شبکه ریلی ایران در بازه‌های زمانی بررسی شده با نوسان Read more

تبریک پنج تشکل حمل و نقل ریلی کشور به مسعود پزشکیان

تین نیوز تشکل های انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، انجمن صنایع ریلی ایران، انجمن Read more

ماده 12 هیچ گشایشی برای شرکت های ریلی ایجاد نمی کند

تین نیوز در سال 1401 مجموع واگن‌های باری و مسافری تولید و عرضه شده به صنعت ریلی بالغ بر 1800 Read more