مجری طرح راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان از امضای قرارداد مشاور کارفرمای پروژه راه آهن سریع السیرتهران-قم- اصفهان با یک کنسرسیوم ایرانی- ایتالیایی خبر داد و گفت: هزینه فاز اول این پروژه ۱.۷ میلیارد یورو برآورد شده است.
مسعود نصرآزادانی از امضای قرارداد مشاور کارفرمای پروژه راهآهن سریعالسیر تهران-قم خبر داد و اظهار داشت: قرارداد مشاور کارفرمای این پروژه با شرکت «ایران استن» و جوینت خارجی آن که یک شرکت ایتالیایی با عنوان «ایتارسر» است، به امضا رسید.
وی با بیان این که این اولین قراردادی است که برای مدیریت طرح و پیشبرد پیمانکار سازنده ساخت راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان منعقد میشود، گفت: امیدواریم با عقد این قرارداد و حضور کارشناسان راه آهن ایتالیا و شرکت مشاور ایتارسر بتوانیم روند بررسی و تثبیت طرح های طرف چینی را سریع تر انجام دهیم و عملیات اجرایی این طرح را شتاب دهیم.
این مقام مسئول ادامه داد: قرارداد پروژه راهآهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان به صورت طرح و ساخت است و به موازات اینکه عملیات طراحی انجام می شود، علمیات اجرایی هر کدام از بخشهای که فاز طراحی آن به اتمام رسیده، شروع میشود.
وی با بیان اینکه مقدمات کار در سه جبهه حد فاصل تهران- قم، قم و اصفهان ایجاد شده است، اظهار داشت: متناسب با پیشرفت بخشهای مهندسی، عملیات اجرایی در بخش ها و از جمله اصفهان در حال انجام است.
مجری طرح راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان با بیان اینکه این پروژه مصداق پروژه های حمل و نقل ترکیبی است، گفت: با به بهره برداری رسیدن راه آهن سریع السیر تهران- اصفهان و اتصال آن به فرودگاه امام، مسافران هوایی این فرودگاه می توانند از طریق این خط آهن به مقاصد شهرهای قم و اصفهان جابه جا شوند.
نصرآزادانی با بیان اینکه در بخش گشایش ال سی که ۱.۷ میلیارد یورو یا ۱۳.۶۶ میلیارد یوان تامین شده است، ادامه داد: این رقم مربوط به فاز یک این پروژه است و همانطور که گفتم باید طراحی کامل شود تا بتوانیم برآورد کلی طرح را داشته باشیم.
وی درباره سرعت راه آهن سریع السیر تهران – اصفهان به ایلنا گفت: سرعت طرح ۳۰۰ کیلیومتر بر ساعت است و در فاز اول با ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت به بهره برداری می رسد.
این مقام مسئول درباره برنامه بعدی برای توسعه شبکه راه آهن سریع السیر در کشور گفت: با توجه به روند رو به رشد تقاضای حمل و نقل، وقتی تکنولوژی راه آهن سریع السیر وارد کشور شود، مراکز استان ها و قطب های ترافیکی کمتر از ۸۰۰ کیلومتر یا مسیر های مهم ترانزیتی کشور از اهدافی هستند که به تدریج در آینده مورد توجه قرار می گیرند و با تامین منابع، امکان اتصال آنها به شبکه ریلی سریع السیر فراهم می آید.
وی افزود : قطعا اتصال اراک به این شبکه سریع السیر به سمت تهران، اتصال مراکزی مانند یزد و حتی تبریز به سمت مشهد در اولویت قرار دارند که به تدریج با انتقال تجربیات طراحی، ساخت، تامین منابع مالی برای اتصال به شبکه راه آهن سریع السیر مورد توجه قرار میگیرند.