انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

خروج بیش از ١٠٠ لکوموتیو از ناوگان فعال در ٣ سال گذشته

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » خروج بیش از ١٠٠ لکوموتیو از ناوگان فعال در ٣ سال گذشته

تین نیوز    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کمبود لکوموتیو به گلوگاه مهم حمل و نقل ریلی در بخش باری تبدیل شده، گفت: یکی از دلایل اصلی کاهش تعداد لکوموتیوهای در گردش بخش خصوصی، مشکلات مالی و عدم توانایی پرداخت هزینه های سنگین تعمیر و نگهداری این لکوموتیوهاست.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره کمبود لکوموتیو و اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای جبران این کمبود اظهار داشت: یکی از اصلی ترین چالش های فعلی حمل و نقل ریلی کمبود لکوموتیو در گردش و آماده به کار است و در سه سال گذشته علیرغم افزایش مجموع لکوموتیوهای موجود از 954 به 991 دستگاه، تعداد لکوموتیوهای آماده به کار از 583 به 513 دستگاه کاهش پیدا کرد و عملاً 107 لکوموتیو از چرخه فعالیت خارج شده است.

وی تاکید کرد: با اشاره به سهم بخش خصوصی در مالکیت لکوموتیو گفت: در حال حاضر حدود 18 درصد از لکوموتیوهای موجود یعنی 177 دستگاه در مالکیت شرکت های خصوصی است که با توجه به آیین نامه تعیین سهم بهینه بخش دولتی و غیر دولتی در فعالیت های راه و راه آهن باید این میزان افزایش یابد. علاوه بر این باتوجه به تقاضای موجود در بخش حمل و نقل ریلی، به ورود 900 دستگاه لکوموتیو جدید در سه سال اینده، به چرخه حمل و نقل ریلی نیاز داریم.

افندی زاده همچنین با اشاره به مشکلات مربوط به وضعیت مالی شرکت های خصوصی مالک لکوموتیو و کاهش محسوس تعداد لکوموتیوهای آماده به کار بخش خصوصی از ابتدای سال ادامه داد: یکی از دلایل اصلی کاهش تعداد لکوموتیوهای در گردش بخش خصوصی، مشکلات مالی و عدم توانایی پرداخت هزینه های سنگین تعمیر و نگهداری این لکوموتیوهاست. البته در این خصوص اقدامات سازنده ای به منظور افزایش هماهنگی با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در زمینه تسویه مطالبات شرکت های مالک لکوموتیو صورت گرفته و پیشنهاد شده که از این پس قراردادی سه جانبه بین شرکت راه آهن، شرکت های مالک لکوموتیو و شرکت های مالک واگن منعقد و سهم مالکانه لکوموتیو مستقیماً پرداخت و از انباشت مطالبات و ایجاد مشکلاتی ازجمله خروج لکوموتیوها از سرویس جلوگیری شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همه دستگاه های ذی ربط، وضعیت کنونی ناوگان حمل و نقل ریلی و به طور خاص موضوع کمبود لکوموتیو را مورد توجه ویژه قرار داده و با حل این مشکل گام بلندی در پیشبرد وضعیت حمل و نقل کشور به عنوان یکی از اصلی ترین محورهای توسعه بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

سرمایه‌گذاری در بخش ریلی جذابیتی ندارد!

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته ایران معتقد است حمایت‌های فقط «کاغذی» حاکمیت در ۲۵ سال گذشته و Read more

بررسی راهکارهای اصلاحی سامانه بارفرابران

جلسه طرح و توضیح راهکارهای اصلاحی سامانه بارفرابران روز چهارشنبه مورخ 27 فروردین ماه 1404 در محل دفتر انجمن برگزار Read more

نمایشگاه‌ بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته

اولین دوره از نمایشگاه‌ بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در تاریخ 29 تیر الی 1 مرداد ماه 1404 در Read more