انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

ترانزیت ۳۰۰ هزار تن فرآورده های نفتی قزاقستان و ترکمنستان به بنادر جنوبی ایران

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » ترانزیت ۳۰۰ هزار تن فرآورده های نفتی قزاقستان و ترکمنستان به بنادر جنوبی ایران

معاون بهره برداری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی گفت: میزان ترانزیت نفت کوره کشورهای آسیای مرکزی شامل ترکمنستان و قزاقستان به بنادر جنوبی کشور برای صادرات تا پایان امسال به ۳۰۰ هزار تن افزایش می یابد.

حسین عاشوری درباره ترانزیت محموله های نفتی و فراورده های نفتی کشورهای همسایه شمالی به بنادر جنوبی کشور، افزود: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه ۷۰ هزار تن نفت کوره ترکمنستان و قزاقستان برای صادرات به بنادر جنوبی کشور، ترانزیت شده است.

معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ۹۰ درصد از این محموله های صادراتی به ترکمنستان و بقیه به قزاقستان تعلق دارد.

وی با بیان اینکه اکنون فقط محموله های نفت کوره این کشورها صادر می شود، اضافه کرد: این محموله ها برای صادرات به بازارهای هدف از طریق مسیر ریلی از آسیای مرکزی به بندرعباس منتقل می شود.

عاشوری درباره حمل نفت کوره تولید داخل به مبادی صادراتی نیز گفت: همچنین پارسال نیم میلیون تن نفت کوره تولیدی کشور از طریق مسیر راه آهن برای صادرات به بنادر جنوبی حمل شد که امسال رشد ۳۰ درصدی خواهد داشت. این محموله ها برای صادرات به بندرعباس و بندر امام منتقل می شود.

قرار گرفتن تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز در منطقه و وجود بازار گسترده مصرف انرژی، شرایط مناسبی را ایجاد کرده تا ایران به محور ترانزیت نفت و فرآورده های نفتی در منطقه تبدیل شود.

بزرگترین ذخایر گازی و نفتی جهان در داخل ایران و یا کشورهای همسایه جای گرفته اند که برای انتقال آنها به مبادی مصرف، ایران می تواند سهمی مهم ایفا کند.

از طریق ترانزیت و سوآپ، همسایگان شمالی ایران، بخشی از فرآورده های نفتی خود را از طریق کشورمان به بازارهای هدف ارسال می کنند که این اقدام، موقعیت بی نظیر ایران به عنوان شاهراهی امن برای انتقال انرژی را تقویت می کند.

بهره گیری ایران از این موقعیت استراتژیک، نقش مهمی را در همگرایی سیاسی و اقتصادی همسایگان با کشورمان ایفا خواهد کرد.
با توجه به مزایایی که ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی به دنبال دارد، وزارت نفت اقداماتی را برای احیای آن در دستور کار قرار داده و براساس آن، زیرساخت های لازم نیز توسعه یافته است.

در این میان، کشورهای آسیای میانه به دلیل محصور بودن در خشکی، وابستگی زیادی به استفاده از مسیر ایران برای ترانزیت نفت و فرآورده های نفتی خود به بازارهای هدف دارند.

این کشورها تمایل زیادی دارند تا تولیدات و محصولات خود را از مسیر جاده ای، ریلی و یا به شیوه سواپ (معاوضه) به بنادر جنوبی کشور منتقل تا از این طریق به بازارهای مصرف صادر کنند.

همچنین در ماه های اخیر، مذاکراتی برای سواپ نفت خام کشورهای آسیای مرکزی و روسیه به بنادر جنوبی کشور انجام شده که پیش بینی می شود در ماه های آتی عملیاتی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

صنعت ریلی بیشترین آسیب را از فقدان تصمیم‌سازی می‌بینید/ ماده 12 در ساختار فعلی کارایی ندارد

صنعت ریلی در سال‌های اخیر، نتوانسته است اهداف تعیین‌شده در برنامه‌های کلان اقتصادی را محقق کند و سرمایه‌گذاران نیز از Read more

رونمایی از پیش نویس اصلاحیه مصوبه ماده ۱۲ با هدف حمایت از سرمایه‌ گذاری در صنعت ریلی

انجمن صنفی شرکت های ریلی با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در راستای تحقق شعار «سال سرمایه گذاری Read more

هشدار درباره توقف حمل سوخت به نیروگاه‌ها در نیمه دوم سال 1404

سید محمد مهدی شریفی با بیان این که در حال حاضر حق دسترسی پرداختی توسط شرکت‌های ریلی به راه‌آهن 1.36 Read more