انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

تداوم افزایش ترافیک بار در کریدور میانی متصل کننده آسیا به اروپا

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » تداوم افزایش ترافیک بار در کریدور میانی متصل کننده آسیا به اروپا

به گفته آدی کانتینر(Ady Container)، یکی از شرکت‌های راه‌آهنی جمهوری آذربایجان و از بازیگران فعال در کریدور میانی، حمل‌ونقل کانتینری در سه ماهه اول سال 2022 میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد رشد داشته است.

این مسیر که از طریق قزاقستان،  دریای خزر، جمهوری آذربایجان و گرجستان، چین را به اروپا متصل می‌کند، به جایگزینی محبوب برای کریدور شمالی تبدیل شده است. آمار ثبت شده در سه ماهه اول سال 2021 میلادی عبور کمتر از 16000 کانتینر را از طریق کریدور میانی نشان می‌دهند. این در حالی است که در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی عبور 19500 کانتینر از این کریدور ریلی-دریایی ثبت شده است.

اگر چه رشد ترافیک بار در این کریدور مشهود است، اما کریدور میانی هنوز نقش کوچکی را در حمل‌ونقل کالا بین اروپا و آسیا دارد. پیش از آغاز جنگ روسیه و اوکراین سهم این کریدور بین 3 تا 5 درصد از کل بار حمل شده بین اروپا و آسیا بود و مسیر شمالی (قزاقستان-روسیه-بلاروس) بیشترین ترافیک بار را به خود اختصاص می‌داد. اکنون بخشی از این ترافیک به کریدور میانی منتقل شده است.

این انتقال ترافیک چالش‌هایی را نیز به همراه داشته است. کریدور میانی به علت ظرفیت پایین تاکنون قادر به جذب حجم ترافیک بیشتر نبوده است. برای افزایش ظرفیت این کریدور در گام نخست اقدام به راه‌اندازی خدمات واسطه (Feeder services؛ فیدرها کانتینرهای حمل‌ونقلی را از بنادر مختلف جمع‌آوری و به پایانه‌های کانتینری مرکزی منتقل می‌کنند تا در آن‌جا در کشتی‌های بزرگ‌تر بارگیری شوند) بیشتر در دریای خزر شده است. اما ضعف زیر ساخت در کریدور میانی محدود به همین نقطه نمی‌شود. یکی از مسیرهای موجود در کریدور میانی از گرجستان به دریای سیاه و سپس به بندر کنستانتا (Constanta) رومانی است. ضعف این مسیر زیرساخت نسبتا قدیمی ریلی در رومانی می‌باشد.

مسیر ریلی توسعه یافته‌تر، خط راه‌آهن باکو-تفلیس-قارص است که از جمهوری آذربایجان به ترکیه می‌رود. این مسیر چند سال است که در عبور ترافیک بار اوراسیا موفق عمل کرده است. با این حال این مسیر برای محموله‌هایی مناسب است که به مقاصد نیمه جنوبی اروپا ارسال می‌شوند.

شرکت آدی کانتینر آغاز دو سرویس جدید را به بندر کنستانتا برنامه‌ریزی کرده است. یک سرویس از مبدا بندر آکتائو قزاقستان و دیگری از مبدا بندر ترکمنباشی ترکمنستان از طریق دریای خزر عبور می‌کنند. شایان ذکر است که سفر دریایی از بندر پوتی گرجستان به بندر کنستانتا رومانی یک سفر دو روزه می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

صنعت ریلی بیشترین آسیب را از فقدان تصمیم‌سازی می‌بینید/ ماده 12 در ساختار فعلی کارایی ندارد

صنعت ریلی در سال‌های اخیر، نتوانسته است اهداف تعیین‌شده در برنامه‌های کلان اقتصادی را محقق کند و سرمایه‌گذاران نیز از Read more

رونمایی از پیش نویس اصلاحیه مصوبه ماده ۱۲ با هدف حمایت از سرمایه‌ گذاری در صنعت ریلی

انجمن صنفی شرکت های ریلی با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در راستای تحقق شعار «سال سرمایه گذاری Read more

هشدار درباره توقف حمل سوخت به نیروگاه‌ها در نیمه دوم سال 1404

سید محمد مهدی شریفی با بیان این که در حال حاضر حق دسترسی پرداختی توسط شرکت‌های ریلی به راه‌آهن 1.36 Read more