در حاشیه این بازدید، معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار داشت:بندر شهید رجایی از مهمترین بنادر تجاری کشور است که بخش عمده جابجایی کالا اعم از کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی از این بندر انجام میشود.
حسین عاشوری اظهار داشت: بندر شهید رجایی به شبکه ریلی متصل است و در حال حاضر 50 کیلومتر خط آهن در این بندر وجود دارد؛ با توجه به پیشبینی افزایش میزان بار در این بندر در سالهای آتی نیازمندیم که امکانات تخلیه و بارگیری ریلی در بندر شهید رجایی ارتقاء و توسعه یابد.
وی افزود: در حال حاضر به صورت متوسط روزانه 500 تا 600 واگن در بندر شهید رجایی بندرعباس تخلیه میشود که در کنار کالاهای کانتینری، کالاهایی نظیر مازوت (نفت کوره)، پنبه، کود، گوگرد، مواد معدنی و … است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن گفت: مجموعه میزان تخلیه روزانه 500 واگن در بندر شهید رجایی باید به روزانه یکهزار واگن افزایش یابد، تا در سالهای آتی با مشکل مواجه نشویم.
وی ادامه داد: البته در حال حاضر علاوه بر بندر شهید رجایی، در محوطههای راهآهن و در منطقه ویژه خلیج فارس امکان تخلیه مواد معدنی در راهآهن وجود دارد.
عاشوری بیان کرد: امروز از همه پایانههای تخلیه ریلی بار در استان هرمزگان بازدید انجام میشود، تا در زمینه افزایش میزان تخلیه در هر کدام از این پایانهها بررسی دقیق انجام شود.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن افزود: معمولاً در 5 الی 6 ماه پایانی سال با افزایش میزان بار ترانزیتی مواجه میشویم که نباید اختلالی درباره بارهای ترانزیتی در این حوزه به وجود آید؛ راهآهن تلاش میکند مقدمات کار را به گونهای فراهم کند که در زمینه تخلیه بارگیری ریلی به سرعت عمل شود.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن افزود: چند ماه پیش با حضور وزیر راه و شهرسازی چندین پایانه متصل به ریل در بندر شهید رجایی افتتاح شد، این پایانهها در زمینه بارهای کانتینری و حمل سوخت است که امیدواریم با اجرای پروژههای کنونی میزان تخلیه واگن در روز در بندر شهید رجایی به یکهزار واگن افزایش یابد.
وی درباره مشکلات واگن برگردان در بندر شهید رجایی توضیح داد: مجتمع منطقه ویژه خلیج فارس در حوزه تخلیه بارهای معدنی نظیر سنگآهن، کنسانتره و گندله به طور تخصصی عمل میکند و کلاً این منطقه ویژه برای کالاهای معدنی دیده شده است که علاوه بر تخلیه و بارگیری مواد معدنی، چندین کارخانه فولاد در این مجتمع احداث شده است.
وی افزود: طی سالهای اخیر با افزایش میزان بارهای معدنی، مجتمع فولاد خلیج فارس پاسخگوی نیاز تخلیه مورد نیاز نیست؛ به طور متوسط روزانه 200 واگن در این مجتمع تخلیه میشود، اما نیاز واگن ما تخلیه بیش از 500 واگن در روز است که پایین بودن ظرفیت سیستم مکانیزه فعلی در این منطقه موجب شده است، شرکتهای مختلف حمل و نقلی به سیستمهای غیرمکانیزه روی بیاورند، تا مشکل مذکور رفع شود.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن ادامه داد: سال گذشته مزایده واگذاری امکانات واگنبرگردان در مجتمع فولاد خلیج فارس به بخش خصوصی برگزار شد، تا در زمینه سرمایهگذاری برای نصب واگنبرگردان جدید اقدام شود که این مزایده به نتیجه نینجامید.
عاشوری تأکید کرد: باید امکانات تخلیه نوین و سیستم مکانیزه هر چه زودتر در مجتمع فولاد خلیج فارس نصب شود، تا ظرفیت تخلیه واگن در این مجتمع به 500 دستگاه واگن در روز برسد.
وی با بیان اینکه در مجتمع فولاد خلیج فارس، نفت خام بارگیری میشود، گفت: این مجتمع اسکله بزرگ دارد که کشتی تا 250 متری امکان پهلوگیری در این اسکله دارد.
مذاکرات با سازمان بنادر برای احداث خطوط ریلی جدید در بندر شهید رجایی
وی با اشاره به فعالیتهای مشترک راهآهن و سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر کشور گفت: یکی از این فعالیتها اجرای عملیات مشترک برای افزایش توان تخلیه و بارگیری است که بخشی از این موارد توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری میشود و بخشی از سرمایهگذاریها توسط شرکت راهآهن و سازمان بنادر است.
عاشوری گفت: با سازمان بنادر و دریانوردی مذاکره کردیم تا 20 هکتار زمین در بندر شهید رجایی به راهآهن تحویل شود، تا بدین ترتیب خطوط ریلی جدید برای افزایش میزان تخلیه و بارگیری در این بندر احداث شود.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن بیان کرد: همچنین شرکت راهآهن با بخش خصوصی فعالیتهای مشترکی دارد، تا زمینه اتصال پایانههای مختلف بار به شبکه ریلی به صورت مشارکتی فراهم شود.