انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

دولت دوازدهم برای سرمایه‌گذاری در بخش ریلی مسافری ورود کند

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » دولت دوازدهم برای سرمایه‌گذاری در بخش ریلی مسافری ورود کند

دولت برای حمایت از بخش ریلی مسافری و برای پیشرفت و توسعه این صنعت، باید نقدا و مستقیما به این صنعت کمک کند. شرکت‌های مسافری، هیچ‌کدام امکان خرید واگن‌های نو را ندارند و این صنعت با خرید واگن‌های دست دو می‌گردد چراکه اختلاف قیمت خرید واگن‌های نو با کارکرده، حدود یک‌چهارم است، یعنی خرید واگن کارکرده برای ما هزینه خیلی کمتری در پی دارد. اگر دولت بخواهد واقعاً به بخش ریلی مسافری کمک کند باید کمک بلاعوض بدهد.

در این ارتباط نظر محمد رجبی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا را جویا شدیم که خلاصه این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

دولت برای حمایت از بخش ریلی مسافری و برای پیشرفت و توسعه این صنعت، باید نقدا و مستقیما به این صنعت کمک کند. شرکت‌های مسافری، هیچ‌کدام امکان خرید واگن‌های نو را ندارند و این صنعت با خرید واگن‌های دست دو می‌گردد چراکه اختلاف قیمت خرید واگن‌های نو با کارکرده، حدود یک‌چهارم است، یعنی خرید واگن کارکرده برای ما هزینه خیلی کمتری در پی دارد. اگر دولت بخواهد واقعاً به بخش ریلی مسافری کمک کند باید کمک بلاعوض بدهد.

زمانی‌که رجا دولتی بود مستقیماً از دولت یارانه می‌گرفت. در آن زمان، اداره سازمان آسان‌تر بود، مشکل خاصی نداشتیم ضمن اینکه به‌دلیل قیمت بالاتر سوخت در آن سال‌ها استفاده مردم از خودروی شخصی پایین بود. اکنون حمل‌ونقل جاده‌ای توسعه پیدا کرده است، مردم از مسافرت جاده‌ای استقبال می‌کنند، ضمن اینکه ما هم دیگر از دولت یارانه نمی‌گیریم و 60 درصد از هزینه‌های ما نیز به‌صورت ارزی است. یعنی قطعات اساسی مثل قطعات تهویه، گیربکس‌ها، ترمز و … همه وارداتی هستند و این یکی از مشکلات ما است که نسبت مناسبی بین هزینه و درآمد ما برقرار نیست و هزینه‌های‌مان بسیار بالاتر از درآمدمان است و براین اساس هم تخفیف‌های زیادی هم به دلیل هزینه بالای خرید قطعات نمی‌توانیم به مردم بپردازیم. پس برای توسعه حمل‌ونقل ریلی مسافری بدون تعارف نیازمند کمک مستقیم دولت هستیم.

از زمانی‌که بخش مسافری ریلی از بدنه دولت جدا شده و زیر نظر هولدینگ سازمان تامین اجتماعی به بخش خصوصی واگذار شده است، این شرکت، یعنی شرکت حمل‌ونقل مسافری رجا در زمینه تامین سرمایه لازم و مسائل مالی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. واگذاری بخش‌های دولتی به بخش خصوصی به‌ذات بد نیست، این واگذاری بی‌موقع است که کار را خراب می‌کند. در شرایطی‌که در برخی از حتی کشورهای پیشرفته، بخش مسافری ریلی تحت حمایت دولت‌ها است، در کشور ما یک واگذاری ضعیف و بدون برنامه ریزی صورت گرفته است. دولت یازدهم در زمینه سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی در این صنعت پرخرج کارهای زیادی انجام داده اما در زمینه نوسازی ناوگان ریلی به زعم کارشناسان ذی‌ربط عملکرد ضعیفی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

دکتر محسن پورسیدآقایی به سمت «مشاور عالی مدیرعامل مپنا» و «رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ صنایع حمل‌ونقل مپنا» منصوب شد.

دکتر محسن پورسیدآقایی، استاد دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران، با حکم جدید به عنوان مشاور عالی مدیرعامل Read more

ترانزیت ریلی ایران و ترکیه دست به گریبان با سرعت بازرگانی و بروکراسی غیر ضروری

ترکیه یکی از مقاصد مهمِ ترانزیت ریلی ایران به‌شمار می‌رود و افزایش حمل‌ونقل بار بین دو کشور، ذی‌نفعان فراوان و Read more

صنعت ریلی بیشترین آسیب را از فقدان تصمیم‌سازی می‌بینید/ ماده 12 در ساختار فعلی کارایی ندارد

صنعت ریلی در سال‌های اخیر، نتوانسته است اهداف تعیین‌شده در برنامه‌های کلان اقتصادی را محقق کند و سرمایه‌گذاران نیز از Read more