هدف بخش خصوصی از ورود به یک کسبوکار بهدست آوردن سود بیشتر است. در صورتی که این سود از فعالیتی به دست نیاید؛ رغبتی هم برای ادامه کار نشان نخواهد داد. مشکلات فعالان صنعت ریلی در زمینه خرید ارزی قطعات و پرداخت بیمه شرایطی را بهوجود میآورد که ورود فعالان اقتصادی به این بخش حملونقلی را سخت میکند
در اواخر سال گذشته حملونقل ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شد و مثل تصویب هرقانون جدیدی همراه با خود بحث و نظرهایی را به همراه داشت.
سید هرمز قطبی رئیس کارگروه سیروحرکت و ایمنی انجمن صنفی شرکت های حملونقل ریلی و خدمات وابسته درباره حضور بخش خصوصی در حوزه ریلی گفت: به نظر من این حضور در حد انتظار نبوده است. موانع زیادی در این حوزه وجود دارد که اجازه نمیدهد بخش خصوصی بهاندازه مورد انتظار به این حوزه وارد شود که مهمترین آن فاصله زیاد هزینه و درآمد است.
او در گفتوگو با خبرنگار تیننیوز افزود: هدف بخش خصوصی از ورود به یک کسبوکار بهدست آوردن سود بیشتر است. در صورتی که این سود از فعالیتی به دست نیاید؛ رغبتی هم برای ادامه کار نشان نخواهد داد. مشکلات فعالان صنعت ریلی در زمینه خرید ارزی قطعات و پرداخت بیمه شرایطی را بهوجود میآورد که ورود فعالان اقتصادی به این بخش حملونقلی را سخت میکند.
قطبی درباره چشمانداز این صنعت و عملکرد نهاد بالادستی دولت در حلوفصل مشکلات موجود نیز گفت: عملکرد دولت در چند ساله گذشته از نظر توسعه راهآهن بینظیر بوده است. تقریباً بهتمامی مراکز استانها خط راهآهن رسیده است و این کار بزرگی است.
او افزود: اما ایراد کار جایی است که اولویت به نقاط و فعالیتهای پربازده داده نمیشود. اینکه یک فعال بخش خصوصی دست به سرمایهگذاری بزند و هزینه تعمیر و نگهداری را هم متحمل شود، شرایط مطلوبی نیست.
قطبی اضافه کرد: دلخوشی به اینکه راهآهن به شیراز و ارومیه رسیده است و حاصل آن تنها تردد دو قطار مسافربری باشد؛ درست نیست. پس بحث تأمین و تعمیر ونگهداری ناوگان چه میشود؟
وی اضافه کرد: اساساً بهرهبرداری از امکانات توسعه خطی، بدون توجه به این موارد و بدون توجه به تغییر سبک زندگی مردم و توجه آنها به فاکتور سرعت به کجا خواهد انجامید؟ پس اگر اولویتهای راهآهن بر این مبنا باشد انتظارات را هم پاسخگو خواهد بود.
قطبی در مورد اولویتهای حملونقل ریلی مسافری نیز گفت: زمانی تصور ما این است که اگر راهآهن بهجایی برود با خود آورده به دنبال خواهد داشت. مثل اینکه بگوییم راهآهن رونق اقتصادی را به مناطق محروم خواهد برد اما از خود نمیپرسیم که اصلاً چرا برای کسب سود و ایجاد رونق در یک منطقه تنها باید به پروژههای هزینهبر راهآهن فکر کرد؟ بدون اینکه برآورد کنیم که هزینههای نگهداری راهآهن چقدر است؟ و اگر این مبلغ را به افرادی که در آن نواحی محروم زندگی میکنند در قالب یارانه داده شود بهتر است یا اینکه صرف توسعه حملونقل ریلی آن منطقه شود؟
او افزود: لازم است که منابع محدود مالی کشور را در نظر بگیریم تا با اولویتگذاریهای درست بهترین استفاده از آنها شود. آیا دوخطه کردن بافق به ذوبآهن اصفهان بازده بیشتری دارد یا رساندن راهآهن به اردبیل؟ پس برای توسعه حملونقل ریلی، لازم است تحلیل درستی از وضعیت آن در همه بخشها داشته باشیم.
لینک کوتاه: https://rtcguild.ir/?p=2164&preview=true