ما بنادر خشکی داریم که در طرح اولیه آنها پیشبینی شده که از مراکز اصلی جمعیتی فاصله چندانی نداشته باشند. مثل: بندر آپرین در تهران، بندر شهید مطهری در مشهد، در یزد پیشگامان یزد و در اصفهان هم یک بندر خشک داریم که کمابیش به خطوط ریلی وصل هستند. اما به لحاظ ارائه خدمات گمرکی و… هنوز به سطح مطلوبی نرسیدهاند.
در بحث اتصال این بنادر به راهآهن باید بگویم که اینکار به دلیل هزینه پاییمتر حمل ریلی بسیار مهم است. این تجربه همه کشورهای موفق است. بنادر خرمشهر و آبادان، بوشهر و امام خمینی، شهید رجایی بهعنوان مهمترین بندر کانتینری و بندر چابهار که به زودی به بهرهبرداری میرسند، باید از طریق ریل کالاهایشان جابهجا شوند.
ما بنادر خشکی داریم که در طرح اولیه آنها پیشبینی شده که از مراکز اصلی جمعیتی فاصله چندانی نداشته باشند. مثل: بندر آپرین در تهران، بندر شهید مطهری در مشهد، در یزد پیشگامان یزد و در اصفهان هم یک بندر خشک داریم که کمابیش به خطوط ریلی وصل هستند. اما به لحاظ ارائه خدمات گمرکی و … هنوز به سطح مطلوبی نرسیدهاند؛ شاید بندر آپرین تهران و مجتمع انبارهای عمومی تبریز پیشرفتهترین آنها باشند. بقیه بادر تا مرحله بنادر خشک واقعی شدن فاصله دارند. در کشور ما همه استانها درگیر ایجاد بندر خشک هستند بدون اینکه کارایی آن را دریابند. ما در کشور مناطق ویژه اقتصادی را داریم که قوانینشان عقبتر از مناطق آزاد هستند و این یک نقطه ضعف است. درصورتیکه جادهها و شبکه ریلی در حال پیشرفت هستند اما بنادر خشک به لحاظ قوانین عقب هستند و این تناقض به افزایش زمان حمل کالا نیز خواهد انجامید.
براساس ماده 12 قوانین تشکیل و اداره مناطق آزاد، گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است تقاضای صاحبان کالا را برای ترانزیت کالا و حمل مستقیم از سایر مبادی ورودی به مناطق، پذیرفته و تسهیلات لازم را ازاین جهت فراهم نماید. یعنی صاحب کالا حقوق زیادی دارد که درصورت ضعف قوانین دست صاحب کالا هم بسته میشود.
در حال حاضر عملکرد بنادر خشک با منطقه ویژه اقتصادی به لحاظ کارکردی در کشور ما یکی است. اگر مناطق ویژه به لحاظ جغرافیایی در 4راه ترانزیتی قرار گرفته باشند، همان نقش بنادر خشک را ایفا میکنند. ناگفته نماند که سرمایهگذار در حال حاضر ترجیح میدهد که سرمایهاش را در مناطق ویژه بخواباند چراکه مزیتهای قانونی این بنادر بسیار بیشتر از بنادر خشک هستند.
در حال حاضر جانمایی بنادر خشک نسبتا خوب بوده خصوصا بهخاطر اتصال به شبکه ریلی اما مشکلات جانبی مثل آماده نبودن زیرساختها، عدم ایجاد مزایای قانونی برای جلب سرمایهگذار به سمت بنادر خشک و ضعف قوانین و مقررات نمیگذارد این بنادر کارکرد اصلی خود را داشته باشند.
*کارشناس مناطق آزاد، ویژه و بنادر خشک
لینک کوتاه: https://rtcguild.ir/?p=2101&preview=true