خروج واگنهای فرسوده بدون مطالعه میتواند ضربه شدیدی به شرکتها وارد کند. بنابراین باید حملونقل ریلی در معنای کلی اقتصادی شود که این اقتصادی شدن به هزینههایی که برای جابهجایی بار و مسافر برای مشتریان صرف میشود، برمیگردد. اگر این هزینهها در بخش جادهای کمتر باشند طبیعی است که همه به سمت استفاده از جادهها بروند و در یک بخش بیرقابت (بخش ریلی)، رغبت سرمایهگذاری نیز کاهش مییابد.
مزایای رقابتی موجود در حملونقل ریلی منجر شده تا کشورهایی نظیر ایران که این صنعت در آنها- بهویژه در حوزه مسافری- به رشد قابل قبولی دست نیافته است نیز ناگزیر به فکر توسعه آن بیفتند.
به نقل از تیننیوز، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دراینباره به خبرنگار ما گفت: این نوع حملونقل در کشور ما مظلوم واقعشده و توسعه آن با شرایط اقتصادی موجود، امری زمانبر خواهد بود.
سیدهادی بهادری اضافه کرد: در حقیقت صنعت حملونقل ریلی ما نسبت به سایر شقوق حملونقل و در مقایسه با سایر کشورهای دنیا عقب است و سرمایهگذاری زیادی در این زمینه انجام نشده است.
بهادری درباره توان نوسازی ناوگان ریلی توسط شرکتهایی نظیر رجا در این شرایط افزود: طبیعی است که در این اوضاع، جذابیت سرمایهگذاری در این صنعت برای شرکتها نیز وجود نداشته باشد و شرکتهایی مثل رجا هم توانایی نوسازی ناوگان خود را نداشته باشند.
بهادری ادامه داد: مساله مهم این است که ما طبق نیاز کشور و برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی چارهای بهجز رفتن به سمت توسعه حملونقل ریلی نداریم و لاجرم باید بخشی از بار جادهها را به سمت ریل سوق دهیم اما این کار با این وضعیت سرمایهگذاریها قابلاجرا نیست.
بهادری توان حداکثری کشور در سال گذشته را از رده خارج کردن واگنها و لکوموتیوهای بالای 55 سال عنوان کرد و افزود: بنابراین در این صنعت نوپا چاره کار این است که در این زمینه کارهای زیرساختی انجام شود. بهادری توضیح داد: در این زمینه مجلس و دولت باید جرات انجام کارهای زیرساختی را داشته باشند؛ با جسارت روی بار جادهای تعرفه ببندند و به بخش ریلی نیز یارانه دهند تا صاحبان بار و مسافران به سمت استفاده از حملونقل ریلی جذب شوند.
بهادری تصریح کرد: خروج واگنهای فرسوده بدون مطالعه میتواند ضربه شدیدی به شرکتها وارد کند. بنابراین باید حملونقل ریلی در معنای کلی اقتصادی شود که این اقتصادی شدن به هزینههایی که برای جابهجایی بار و مسافر برای مشتریان صرف میشود، برمیگردد. اگر این هزینهها در بخش جادهای کمتر باشند طبیعی است که همه بهسمت استفاده از جادهها بروند و در یک بخش بیرقابت (بخش ریلی)، رغبت سرمایهگذاری نیز کاهش مییابد.
بهادری تاکید کرد: پس در شرایط موجود نباید با سختگیری، مساله کمبود واگن مسافری در کشور را به بحران تبدیل کنیم و کشور را فلج کنیم.
بهادری افزود: لازم است که برای حل مشکل، به واگنسازهای داخلی کمک بدهیم تا سریعاً ظرفیتهای تولید واگن را بهوجود آورند و به شرکتهایی مثل رجا نیز کمک کنیم که ناوگان موردنیاز خود را تجهیز کنند.
بهادری درباره طلب دولت از رجا نیز گفت: رجا به دولت بدهکار است و دولت هم تعهداتی به رجا دارد که ما در مجلس میخواستیم آن را تهاتر کنیم اما خصوصی شدن رجا امکان اینکار به لحاظ قانونی را ایجاد نکرد. بهادری تصریح کرد: بنابراین اگر طلبهای رجا از دولت نیز پرداخت شود شاید این شرکت بتواند ناوگانش را تجهیز کند.
بهادری ادامه داد: بهتر است دو شرکت در این زمینه با یکدیگر تعامل کنند. چون با این شرایط بد اقتصادی رجا، زیان خروج 400 واگن مسافری بیش از سود آن است.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس خروج واگن به دلیل عمر بالای آن را نیز امر متغیری عنوان کرد و افزود: فرسوده بودن واگنها ارتباطی با طول عمر آنها ندارد. چراکه برخی از واگنهای سن بالا بسیار بهتر از انواع جدید خود هستند. پس راهآهن باید واگنها را بهصورت موردی بررسی کنند و سپس نظر بدهند.
بهادری تاکید کرد: ضمن اینکه بنده معتقدم همهچیز با تعامل حل میشود و در شرایط موجود اقتصادی کشور و با لغو برجام نیز بهتر است که مسائل مهم داخلی را با تعامل حل کنیم.
لینک کوتاه منبع:http://www.tinn.ir/fa/tiny/news-168813
لینک کوتاه خبر: https://rtcguild.ir/news-2052