نشست تخصصی در روز سهشنبه 26 شهریور با موضوع بررسی علل و راهکارهای مشکلات حملونقل ریلی، در انجمن صنفی شرکت های حملونقل ریلی و خدمات وابسته برگزار شد. در این نشست جناب آقایان:
⋇مهرداد تقی زاده دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی
⋇اشرفی، مدیر عامل محترم شرکت گلرنگ ترابر
⋇رجبی، رئیس محترم انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و مدیرعامل شرکت رجا
⋇صدیق پور، مدیرعامل محترم سابق شرکت ترکیب حمل و نقل
⋇نظری، مدیر عامل محترم شرکت ترکیب حمل و نقل
⋇بندرچیان، مدیر عامل محترم شرکت رایمند راشا
⋇قره گوزلو، مدیرعامل شرکت ریل کاران ورسک
⋇محمودی، قربانعلی، گرجستانی، قلاوند، سرکار خانمها عزیزی و احمدی کارشناسان انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، حضور داشتند.
پیرو نشست قبلی در مورد مشکلات راه آهن و بخش خصوصی، این نشست با موضوع بررسی علل و راهکارهای موجود در شرکت راهآهن و بخش خصوصی برگزار گردید. از جمله مهمترین علل مطرح شده در جلسه، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
– عدم برنامهریزی، عدم تمایل به توسعه و ضعف در مطالبات از راهآهن
– ضعف همیشگی مدیریت در راهآهن و عدم موفقیت در جذب نیروی انسانی کارآمد و متخصص به دلیل نبود انگیزه کافی
– توجیهناپذیری اقتصادی برای جذب سرمایهگذار خصوصی و تفاوت بسیار زیاد در تعرفه حق دسترسی بین جاده و ریل
– بحرانیبودن دائمی اوضاع، عدم توجه به مسائل استراتژیک، عدم اولویتبندی برای پروژه های ریلی، عدمتوجه به جذب منابع خصوصی و تمایل مدیران ارشد برای نگهداشتن قدرت(مانند عدم واگذاری لوکوموتیوها)
– مظلوم بودن حمل ونقل ریلی در دولت، بودجهبندی و سیاست گذاریها، پایین بودن قیمت سوخت، تعدد شرکت های خصوصی در بخش ریلی و توسعه اشتباه شبکه ریلی
– عدم وجود مدل کسب و کار و بازار رقابتی در بین شرکت های حمل و نقل ریلی
– حذف شورای عالی فنی از بدنه راه آهن
سپس دکتر تقی زاده از حاضرین خواست تا مواردی از اقدامات مثبت و کارآمد، انجام شده در راهآهن را، مطرح نمایند که از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- خصوصیسازی
- قطارهای برنامهای
- مشوقهای سرمایهگذاری در افزایش ناوگان باری
- تضمین راهآهن برای سرمایه گذاریها
- دوخطه و بلاک بندی کردن مسیر تهران-مشهد
- تحول در قطارهای مسافری
- استفاده از سیستمهای هوشمند کنترلی
- اجرای طرح قابلیتسازی در راهآهن
در نهایت دکتر اشرفی گزارشی تحت عنوان ” کلید حل مشکلات صنعت ریلی در مکزیک” را ارائه نمودند و پیشنهادی مبنی بر تهیه گزارشی از ابزارهای استاندارد برای بهبود ساختار ریلی با توجه به سابقه 200 ساله صنعت ریلی در جهان، مطرح نمود.