انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی در نامهای به رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با تشریح وضعیت این بخش خواستار ابطال ابلاغیه راهآهن برای افزایش تعرفه بهرهبرداری حمل بار داخلی شده است. از متن این نامه چنین برمیآید که فعالان حوزه حملونقل ریلی از وزیر راه و شهرسازی بهعنوان نماینده دولت میخواهند همانگونه که در بازارها و حوزههای اقتصاد بنا به اقتضای اقتصاد و برای کمک به عبور از مشکلات از فعالان درخواست همکاری و تن دادن به قیمتگذاری دستوری میشود، دولت نیز چنین رفتاری پیشه کند و عجالتاً بیخیال افزایش حقوق خود و دستگاههای زیرمجموعه خود شود. انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته، با اشاره به افت هشداردهنده عملکرد بخش حملونقل بار ریلی در سال 1400 و 3ماه نخست امسال نسبت بهمدت مشابه سالهای گذشته در باره رفتارها و تصمیمات اشتباه در دوره جاری که مزید بر کمکاریهای گذشته شده، هشدار داده است.
این انجمن میگوید: در حالی افزایش هزینهها، کمبود لکوموتیو آمادهبهکار در شبکه ریلی کشور، مطالبات وصول نشده شرکتهای مالک و تعمیرات لکوموتیو، خطوط و…، جذابیت سرمایهگذاری در بخش حملونقل ریلی را به حداقل رسانده است، ابلاغ تعرفه حق بهرهبرداری راهآهن برای حمل داخلی ریلی در هشتم 8تیرماه 1401آنهم بدون هرگونه تبادلنظر با جامعه اصلی ذینفعان موجب دلسردی و ناامیدی دوچندان بخش خصوصی شده است. بر همین اساس است که فعالان ریلی در یک نامه صنفی از وزیر راه و شهرسازی خواستهاند که اول، جلسات تصمیمگیری در حوزه ریل با حضور کارشناسان راهآهن و بخش خصوصی برگزار شود، دوم، نرخهای جدید عطف بهماسبق نشوند، سوم با بخش خصوصی در سهمگیری از کرایه متوقف شود و چهارم، اخذ غیرقانونی و غیرشرعی جریمه بابت دیرکرد پرداخت هزینه دسترسی منتفی شود؛ همانگونه که شرکت راهآهن نسبت به تأخیر خود در پرداخت بدهی به شرکتهای خصوصی لکوموتیوی بیتفاوت است و حاضر به پذیرش هیچ تعهد یا جریمهای نیست.