انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

جلسه کمیته حمل ونقل، لجستیک و امور گمرکی اتاق تهران

خانه » اخبار سایت » اخبار انجمن » جلسه کمیته حمل ونقل، لجستیک و امور گمرکی اتاق تهران

ترانزیت می­تواند گره­ گشای حمل و نقل کشور باشد

نشست تخصصي كميته حمل و نقل، لجستيك  و امور گمركي اتاق تهران با عنوان «رویکرد جدید به ترانزیت از نظر گمرک با نگاه منطقه­ای و بین­ المللی» بعدازظهر روز یکشنبه 17 آذرماه 1398 در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های حمل نقل ریلی، در اين جلسه كه به ميزباني كميته حمل و نقل، لجستيك و امور گمركي انجام شد نمايندگان اتاق تهران، اعضاي كميته تخصصي و گروهی از كارشناسان، صاحب نظران، و جمعي از مديران شركت‌ها و انجمن‌هاي صنفي در زمينه‌هاي تخصصي به ايراد سخنراني، ارايه آمار و اطلاعات و در ادامه به بحث و تبادل نظر در مورد موضوعات مطرح شده و ارائه راهکار برای حل مشکلات و معضلات موجود پرداختند.

در ابتدای جلسه مهندس فرهاد فزوني، عضو هیات نمایندگان و دبیر کمیته حمل و نقل، لجستیک و امور گمرکی اتاق تهران ضمن خوشامدگويي به حاضران در نشست، از ارتباط بیشتر متخصصان، استادان دانشگاه و فعالان حوزه حمل و نقل در جلسات تخصصی اتاق سخن گفت. وی با اشاره به اینکه پژوهش­های گسترده و قابل قبولی در محافل و مجامع دانشگاهی کشور در بحث حمل و نقل صورت گرفته و مطالعات جامعی هم در دست اقدام است خواستار ارائه این تحقیقات به نهادهای تصمیم­گیر و دستگاه­های تخصصی و اجرایی شد.

فزونی با اشاره به اینکه حمل و نقل به عنوان مقوله­ های پیشران می­تواند در اقتصاد کشور اثرگذار باشد، افزود: در شرایط فعلی نیاز داریم ارتباطات و تعاملات بیشتری در این بخش برقرار کنیم. در حال حاضر رابطه خوبی با بخش راه آهن داریم ولی از قرار معلوم بخش جاده­ ای تمایل چندانی برای گفتن حرف­ ها و نقطه نظراتش ندارد.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که سطح علمی و تخصصی این جلسات و برنامه­ های این­ چنینی را بالاتر ببریم تا جوانان علاقه­ مند بتوانند از این دانش و تخصص استفاده کنند.

پس از آن دکتر مصطفی آیتی، مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک ایران در جایگاه سخنران قرار گرفت و اظهار داشت: کارهای زیاد و انجام نشده فراوانی روی زمین مانده که از آنها غافل شده­ ایم ولی اگر هر کدام ما (بخش­ ها) در حد بضاعت و توان خودش فعال شود، اتفاقات خوب و مثبتی رخ خواهد داد.
آیتی گفت: متاسفانه از گذشته تا همین چند سال قبل توجه چندانی به بحث ترانزیت نشده و در تصمیم­ گیری­ های کلان خیلی مورد التفات واقع نشده و به حاشیه رفته است. وقتی از اهمیت ترانزیت غافل شویم قطعا در آینده دچار مشکل خواهیم شد. وی ادامه داد: وقتی در سیاست­ های کلان و بالادستی نظام از ترانزیت سخن به میان می ­آید به راحتی نباید از کنار این مساله عبور کرد. اگر امروز هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد – چه دولتی باشد یا خصوصی –ترانزیت را کم و کوچک ببیند یا خدای ناکرده سنگ­ اندازی کند، بزرگ­ترین خیانت را به امنیت و منافع این جامعه کرده است. کشوری که در سه دهه اخیر در بن ­بست قرار داشته و امروز در چهارراه منطقه قرار گرفته اگر این اجحاف را در حقش بکنیم که از این مزیت بزرگ (ترانزیت) چشم­ پوشی کند، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

مدیرکل نظارت بر ترانزیت در ادامه بیان داشت: انتظار اینکه در بخش عمومی (دولتی) کار خارق­ العاده و منحصر به­ فرد، رفع مشکلات و گره ­های چندین ساله را داشته باشید، خیلی منطقی نیست. بولدوزر دولت به حرکت درنمی ­آید مگر با زور و قدرت بخش خصوصی. اگر ساختار دولتی و بروکراسی ما تا الان جواب نداده به کم تحرکی بخش خصوصی برمی­گردد چون فعالیت یکپارچه و منسجم نداشته است چون مطالبه­ گری نمی­کند و اگر هم بکند راهش را بلد نیست.
آیتی اقدامات موازی، نبود منافع مشترک و نداشتن همکاری­ های بلند مدت در این بخش را از موانع کم­ اقبالی ترانزیت کشور عنوان کرد و اظهار داشت: درد اول و آخر ترانزیت در کشور ما کم­ کاری بخش خصوصی است.

دکتر امیری هم با انتقاد از شعارزدگی و تصمیم­ گیری­ های عجولانه گفت: تا سال 1393 کارگروهی تخصصی با توان اجرایی و اعتبار بالا وجود داشت که خودش کار هماهنگی بین دستگاه­ ها، تعامل، پیگیری، رایزنی و… را انجام می­ داد. اما دولت تدبیر و امید در یک اقدام شتاب زده و بدون هیچ دلیل موجهی این کارگروه تخصصی و کارآمد را منحل کرد و الان تمام اقدامات و فعالیت­ های گذشته به حال خود رها شده است.

در ادامه نشست ضمن گفت­ وگو در مورد مسایل، مشکلات و چالش­ های پیش رو، آمار و ارقام، تشریح وضعیت فعلی حمل و نقل ریلی و جاده­ ای کشور، حمل بار، مصرف سوخت، هزینه­ ها، جابجایی، ارزبری و ارزآوری، بهره ­وری، مدیریت حمل و نقل و…  به صورت تصویری ارائه شد که مورد بحث و تبادل نظر حاضران در جلسه قرار گرفت.

در پایان با اشاره به اینکه کشور در شرایط دشواری قرار دارد و تحریم­ های بین­ المللی این وضعیت را پیچیده­ تر و سخت­ تر می­ کند بر ضرورت همه­ جانبه توسعه حمل و نقل با محوریت ترانزیت به منظور ارتباط با کشورهای منطقه و فرامنطقه ­ای مورد تایید و تاکید قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

بحران نیروی کشش ریلی؛ گزارشی از روند سقوط تعداد لکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه‌آهن

مطابق داده‌های فوق، درصد آماده به کاری لکوموتیوهای موجود در شبکه ریلی ایران در بازه‌های زمانی بررسی شده با نوسان Read more

تقاضای تسریع در تشکیل وزارت حمل‌ونقل از رئیس جمهور منتخب

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در نامه ای به رئیس دولت چهارهم، تسریع در تشکیل وزارت حمل‌ونقل Read more

تبریک پنج تشکل حمل و نقل ریلی کشور به مسعود پزشکیان

تین نیوز تشکل های انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، انجمن صنایع ریلی ایران، انجمن Read more