جلسه کارگروههای تخصصی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در روز سه شنبه مورخ ۹ مهرماه در
محل انجمن به ریاست جناب آقای دکتر تقی زاده و با حضور روسای کارگروهها برگزار شد.
ابتدا جناب آقای تقی زاده موضوع طرح راهآهن در ارتباط با الزام به بازرسی فنی توسط شرکتها را مطرح نمودند ایشان در
ادامه گفتند اصل موضوع بازرسی این است که هر کسی که وظیفه بازرسی را برعهده میگیرد در قبال هر گونه رخدادی
مسئول میشود.
سپس جناب آقای لطفی به این موضوع اشاره کردند که در تعمیر و نگهداری ناوگان به اندازه کافی استانداردها رعایت نمی
شود تعمیر و نگهداری باید ارتقا پیدا کند و پیمانکار مالک و بازرس باید شخصیت حقوقی مستقل داشته باشند.
در ادامه آقای صبری اظهار داشتند که در ابتدا راه آهن باید استانداردها و ضوابط را مشخص کند و سپس بازرس بگذارد چرا که
تعمیرکار استاندارد نداریم.
بعد از آن جناب آقای طلوعی افزودند نظارت به این شکل نه تنها باعث افزایش کیفیت نمی شود بلکه موجب کاهش آن هم می
شود. ایشان موضوع گارانتی نمودن واگنها را نیز مطرح نمودند و به این موضوع اشاره کردند که همه قطعات مورد استفاده از
کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار می باشد وتمام مراحل تعمیرات توسط راهآهن نظارت میشود و در نهایت اجازه سیر صادر
میگردد.
سپس دکتر حیدری ذات نظارت و بازرسی توسط راهآهن را کاری زاٰئد دانستند. ایشان همچنین فرمودند وقتی نهاد نظارتی به
این شکل قرار میگیرد کار و هزینه اضافی است و به ارتقاء ایمنی کمکی نمی کند.
دکتر نظری نیز اشاره کردند که نیاز به اصلاح فرایند بازرسی داریم نه تاسیس شرکت.اضافه کردن حلقه زائد به این مجموعه تنها
باعث کند شدن روندها می شود و هیچ کمکی به ما نخواهد کرد.
موضوع دوم مطرح شده در این جلسه طرح راهآهن در ارتباط با اخذ تضامین مالی از شرکتها بود.
بود دکتر حیدری تاکید کردند علت عدم پرداخت بدهی توسط شرکتهای باری باید مشخص شود چرا که برخی از آنها
نتوانستند کرایه حمل را از صاحبان کالا دریافت نمایند.
دکتر نظری نیز معتقد بودند که بجای قطع کردن بارنامهها باید از روشهای جایگزین استفاده نمود چرا که بستن چرخه واگن و
ممانعت از آن منجر به ضرر بخش خصوصی، راهاهن و در نهایت اقتصاد کل کشور می شود.
جمع بندی:
- قطع کردن حرکت چرخ واگن به دلیل بدهی ها بی سلیقگی راهآهن بوده و این عمل به ضرر بخش خصوصی، راه آهن و اقتصاد کشور می باشد.
- اضافه کرئن حلقه بازرسی به مجموعه موجود کاری زائد و بیهوده است و هیچ کمکی به ارتقای ایمنی نمی کند.
- در انتهای جلسه مقرر شد طی نامه ای به راهآهن درخواست حذف موضوع عملیاتی شدن نظارت شرکتهای ناظر نگهداری و تعمییرات واگن ها متذکر گردد.