رئیس شورای هماهنگی حملونقل استان قزوین گفت: موقعیت قرارگیری استان در بسترهای ارتباطی، شبکههای ریلی موجود در آن و همچنین برنامهریزی که برای توسعهی حملونقل ریلی در دستور کار قرارگرفته، در صورت برنامهریزی درست و استفاده از همه ظرفیتها، استان قزوین را به ایستگاهی بیبدیل در اقتصاد حملونقل تبدیل خواهد کرد.
حامد مانی فر در جلسه شورای هماهنگی حملونقل استان که با حضور مدیران کل راهداری و حملونقل جادهای، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، هواشناسی، مدیرعامل آزمایشگاه مکانیک خاک، مدیر بازرگانی و مشاور مدیرکل راهآهن شمال غرب کشور و همچنین مدیران این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: آمار بسیار پایین سوانح در حوزه حملونقل ریلی و همچنین هزینههای پایین سفر توسط قطار از مهمترین دلایل لزوم توجه به این صنعت مهم است.
وی افزود: راهآهن با توجه به همخوانی مناسب با محیطزیست، حملونقل سبز نامگرفته و این مزیتها باید بهصورت گسترده به هموطنان اطلاع رسانی شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اضافه کرد: امروزه نقش حملونقل در توسعه پایدار بسیار روشن و انکارناپذیر است، سهم چشمگیر بخش حملونقل در تولید ناخالص داخلی کشورها حکایت از ارتباط تنگاتنگ کلیه زیر بخشهای اقتصادی با بخش حملونقل دارد.
وی اشاره به پروژههای دوخطه کردن راهآهن «تهران – قزوین – زنجا»ن و همچنین احداث «راهآهن قزوین – رشت» اضافه کرد: با توجه به در اولویت قرار گرفتن توسعه حملونقل ریلی در دولت تدبیر و امید، باید از این فرصت استفاده کرده و ایستگاه راهآهن قزوین را به نقطهی حیاتی اقتصاد حملونقل تبدیل کرد.
مانی فر با اشاره به آغاز فصل سرما و بارندگی نسبت به آمادگی کامل کارکنان راهداری، تجهیز راهدارخانهها و ماشینآلات راهداری تأکید کرد و افزود: با توجه به اهمیت و حیاتی بودن فعالیتها در بخش راهداری، تمامی اقدامات زمستانی باید باتدبیر و مدیریت بهینه انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: راهداری را شاید بتوان از معدود شغلهایی دانست که در تمام ۱۲ ماه سال و بهطور دقیقتر در تمام ۳۶۵روز سال بهصورت جاری، مستمر و بدون توقف در حال انجام است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با توجه به اینکه استان قزوین در کریدور شمال، شمال غرب و جنوب کشور قرار دارد، یادآور شد: تردد مسافران زمستانی شمال و غرب کشور عمدتاً از راههای این استان انجام میپذیرد و باید تمهیدات لازم برای تسهیل در عبور و مرور و تردد ایمن مسافران در دستور کار قرار گیرد.