انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

ایستگاه راه‌آهن شمتیغ یک ایستگاه باری- مسافری مرزی

خانه » اخبار سایت » ایستگاه راه‌آهن شمتیغ یک ایستگاه باری- مسافری مرزی

به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از صنعت حمل و نقل آنلاین حسین بهجو، مدیر کل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن بنادر وفرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خبر از طراحی مدرن ایستگاه شمتیغ در مسیر راه‌آهن خواف-هرات به سبک خراسانی داد و نوع معماری آن را پیوند دهنده معماری ایران و افغانستان دانست.
حسین بهجو در تشریح ایستگاه‌های مسیر ریلی خواف-هرات گفت: مسیر ریلی خواف-هرات، ایستگاه راه‌آهن خواف و سنگان در گذشته با توجه به قرارگیری در مسیر ریلی بافق به مشهد افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده است و در مسیری که کشور ما را از طریق راه‌آهن به کشور افغانستان متصل می‌کند ۵ ایستگاه وجود دارد که از خواف آغاز و به شمتیغ ختم می‌شود.

ایستگاه راه‌آهن شمتیغ یک ایستگاه باری- مسافری مرزی
در مسیر ریلی داخلی خواف-هرات دو ایستگاه سبقت طلاقی کوچک وجود دارد که دارای اهمیت بسیار زیادی نیست. اینها ایستگاه‌های کوچکی هستند و کاربرد بسیاری ندارند و بیشتر برای بلوک‌بندی مسیر ساخته می‌شوند که دارای ارزش معماری آنچنانی نیست با این حال ایستگاه اصلی که در مسیر ریلی خواف-هرات همزمان با ساخت این مسیر ریلی ساخته شده است شمتیغ است.
ایستگاه راه‌آهن شمتیغ یک ایستگاه باری- مسافری مرزی است که در واقع به صورت یک پایانه مرزی عمل می‌کند و این ایستگاه تنها مسیر ریلی است که بار یا مسافری در این ایستگاه پیاده یا سوار نمی‌شود. در واقع افرادی و یا باری که در قطار قرار دارد خدمات و عملیات مربوط به گذرنامه و گمرک آن‌ها در این ایستگاه انجام می‌شود.
با توجه به نوع کاربری ایستگاه شمتیغ تلاش شده تا یک سری ساختمان‌هایی در آن طراحی شود که بتوانند این عملکردهای گمرکی، امنیتی و گذرنامه‌ای را پوشش دهد.
با این حال تلاش شده است تا در ایستگاه شمتیغ کاربری‌ها به گونه‌ای در ساختمان‌ها طراحی شده تا علاوه بر انجام این عملکردها کارها به سهولت برای صاحبان بار و مسافران انجام شود.

۱۲ هزار مترمربع طراحی ساختمان ایستگاه ریلی شمتیغ
حسین بهجو در ادامه بیان کرد: در ایستگاه ریلی شمتیغ حدود ۱۲ هزار متر مربع ساختمان طراحی و پیش‌‍بینی شده است که در مرحله آغاز بهره‌برداری از آن قرار داریم. فاز مرکزی آماده بهره‌برداری شده است که به تدریج مابقی ساختمان ها وابنیه‌ها با توجه به نیاز آماده بهره‌‌برداری می‌شوند.
در فاز اول، ساختمان اصلی ایستگاه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. مساحت این هسته مرکزی بالغ بر ۱۵۰۰ متر مربع است که در کنار این ساختمان، ساختمان‌های کوچک خدمات رسانی مانند موتورخانه، پست برق، منبع آب و غیره پیش‌بینی و اجرا شده‌اند تا سرویس مطلوبی به ساختمان اصلی دهند.

معماری ایستگاه شمتیغ در مرز ریلی خواف-هرات
ساختمان اصلی با الهام از معماری اصیل ایرانی و سبک خراسانی و با یک تکنولوژی مدرن طراحی و اجرا شده است. در این ساحتمان فضاهایی برای استقرار نهادهایی مانند اداره گذرنامه، اداره گمرک، پلیس و بانک پیش‌بینی شده تا مسائل مربوط به این ایستگاه را انجام دهند.
به این دلیل از معماری خراسانی در ساخت آن الهام گرفته شده است تا پیوند دهنده فرهنگی دو ملت افغانستان و ایران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

ورود کمیسیون اصل نود به ایجاد بازار سیاه در فروش بلیت قطار

ایسنا حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون اصل نود گفت: امروز جلسه‌ای با Read more

تاخیر بیش از حد، پروژه ریلی را از حالت اقتصادی خارج می‌کند؛ برشماری دلایل و تبعات مخرب تاخیر در اجرای پروژه‌های ریلی

ترابران حمیدرضا احدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس ارشد ریلی درباره علت طولانی شدن پروژه‌های ریلی Read more

خلاصه‌ای از سه روز نمایشگاه هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور ۳۱۲ شرکت حمل‌ونقل بخش خصوصی، Read more