انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

درآمد ارزی راه‌آهن خواف- هرات

خانه » اخبار سایت » درآمد ارزی راه‌آهن خواف- هرات

به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از صنعت حمل و نقل آنلاین سیدحسین کرمانی‌ها، مجری طرح برون مرزی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، پروژه ریلی خواف – هرات را یکی از اقتصادی‌ترین پروژه‌های ریلی کشور قلمداد کرد. طبق مطالعات انجام شده درخصوص این طرح با اجرای آن سالانه حدود ۴ میلیون تن بار جا‌به‌جا خواهد شد.

سیدحسین کرمانی‌ها، آغاز پروژه راه‌آهن خواف- هرات را از ۱۴ سال قبل اعلام کرد و دلیل مدت طولانی انجام این پروژه را کمبود منابع مالی و مشکلات امنیتی افغانستان دانست. این پروژه تا امروز بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
طول این محور ۱۴۰ کیلومتر است که از شهر خواف در ایران تا شهر روزنک در کشور افغانستان می‌باشد. حدود ۸۰ کیلومتر از طول این محور در خاک ایران و ۶۰ کیلومتر در خاک افغانستان قرار گرفته است. طبق توافقات انجام گرفته بین دو کشور، ایران تا ۸۰ کیلومتری شهر هرات را متعهد به ساخت آن شده است و مابقی ساخت آن با سرمایه‌گذاری شرکت ایتالیایی و پیمانکاری قزاقستان در حال انجام است. طول کل پروژه که تا شهر هرات ادامه پیدا می‌کند نزدیک به ۲۲۰ کیلومتر و در حال ساخت است.

افزایش جابجایی بار
کرمانی‌ها ابراز امیدواری کرد که تا ۳ سال آینده نیز باقی ایستگاه‌ها افتتاح شود تا شاهد افزایش جابجایی بار میان دو کشور باشیم.
وی در خصوص مسیری که این خط طی می‌کند بیان کرد: این مسیر از شهرهای خواف، سنگان، نیوتک، خوشابه، شمتیغ در خاک ایران و شمتیغ، دشت حوریان و ایستگاه روزنک در داخل خاک افغانستان عبور می‌کند و طبق برنامه‌ریزی انجام شده مقرر است در ابتدا روزانه یک رام قطار باری و با سرعت ۸۰ کیلومتر در این محور به حرکت درآید. دربحث مسافری نیز امیدواریم مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص بحث روادید؛ استفاده مسافری هم از آن در دستور کار قرار بگیرد.

آموزش پرسنل راه‌آهن توسط متخصصان ایرانی
کرمانی‌ها به ضرورت آموزش پرسنل راه‌آهن افغانستان توسط متخصصان ایرانی تاکید کرد و افزایش ظرفیت ناوگان و تعداد قطار‌ها در آینده‌ای نزدیک را منوط به این امر دانست. نا گفته نماند با توجه به اینکه کشور افغانستان تاکنون از حمل و نقل ریلی بی‌بهره بوده آمادگی مطلوبی در این خصوص برای افزایش تعداد قطارها در وهله اول ندارد، به همین دلیل با توافقات انجام شده قرار است متخصصان ایرانی ظرف مدت ۶ ماه به آموزش نیروهای افغانستانی بپردازند و بعد از این دوره آموزشی و در ۶ ماهه اول سال آینده امیدواریم که این ظرفیت به بیش از ۳ قطار در روز افزایش پیدا کند.

اقتصادی‌ترین پروژه‌های ریلی
کرمانی در خصوص بودجه صرف شده برای انجام این پروژه گفت: این پروژه ۱۴۰ کیلومتری را حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و یکی از اقتصادی‌ترین پروژه‌های ریلی است که در کشور ساخته شده و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، قرار است که سالانه حدود ۴ میلیون تن بار با آن جابجا شود و برای کشور در آمدزایی ارزی فوق العاده‌ای را داشته باشد.
با ایجاد این خط، انتقال بار از هندوستان به افغانستان و یا از کشورهای اروپایی به افغانستان به راحتی صورت می‌گیرد و نقطه عطفی است که می‌تواند در شکوفایی اقتصاد افغانستان تأثیر زیادی را بر جای بگذارد.

افتتاح پروژه در نیمه آبان ماه ۹۹
راه‌آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده و خواف در استان خراسان رضوی را به شهر پرجعیت هرات در غرب افغانستان متصل خواهد کرد. از جمله اهداف راه‌اندازی این مسیر ریلی، اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون و … عنوان شده است. قرار است که افتتاح این پروژه در نیمه آبان ماه امسال توسط مسئولان عالی کشوری به صورت رسمی آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

ورود کمیسیون اصل نود به ایجاد بازار سیاه در فروش بلیت قطار

ایسنا حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون اصل نود گفت: امروز جلسه‌ای با Read more

تاخیر بیش از حد، پروژه ریلی را از حالت اقتصادی خارج می‌کند؛ برشماری دلایل و تبعات مخرب تاخیر در اجرای پروژه‌های ریلی

ترابران حمیدرضا احدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس ارشد ریلی درباره علت طولانی شدن پروژه‌های ریلی Read more

خلاصه‌ای از سه روز نمایشگاه هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور ۳۱۲ شرکت حمل‌ونقل بخش خصوصی، Read more