گزارش عملکرد بخش حمل‌ونقل ریلی در شش ماهه اول سال 1402 (دعوی این مدعی بسیار شد)

بازگشت به نوشته‌ها

گزارش عملکرد بخش حمل‌ونقل ریلی در شش ماهه اول سال 1402 (دعوی این مدعی بسیار شد)

گروه مطالعات سیاست‌گذاری و پایش فضای کسب و کار انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته می‌کوشد با ارائه گزارش‌های آماری، تصویری شفاف از عملکرد گذشته صنعت و اثرات آن روی شاخص‌های مختلف حمل و نقل ریلی تهیه و منتشر نماید.

گزارش پیش رو شاخص‌های مهم این صنعت را در بازه‌ 6 ماهه نخست سال 1402 با مدت مشابه 3 سال گذشته و همچنین سه ماهه دوم سال 1402 را با 3 فصل گذشته مقایسه می‌کند. امید است با افزایش دقت و جامعیت تصمیمات مدیران بر مبنای آمار و اطلاعات به‌روز، شاهد بهبود و پیشرفت در صنعت حمل و نقل ریلی کشور باشیم.

تحلیل این گزارش در زیر آمده است:

  • متوسط بهره‌وری ماهیانه واگن‌های باری در شش ماهه نخست سال جاری 4.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال 1401 و 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال 1400 افت داشته است. در کل این شاخص در تابستان 1402، نسبت به سه فصل گذشته کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است. همچنین این شاخص در شش ماهه نخست 1402، کمترین مقدار را نسبت به دوره مشابه 3 سال گذشته دارد.
  • در این دوره شاخص تن-کیلومتر کل بار حمل شده نسبت به سال گذشته 0.1 درصد افزایش و نسبت به سال 1400، 12 درصد کاهش یافته است. تن-کیلومتر بار ترانزیتی ریلی این دوره نیز نسبت به سال‌های 1401 و 1400 به ترتیب 39.8 و 61 درصد کاهش یافته است.
  • پس از عبور از رکود شدید کرونایی در سال 1399، با رفع محدودیت مسافرگیری و افزایش ضریب اشغال قطارها، هر سال شاهد رشد شاخص بهره‌وری واگن‌های مسافری بوده­ایم به‌طوری که این شاخص در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 1 درصد رشد داشته است. در شش ماهه نخست امسال، 16.2 میلیون نفر مسافر ریلی جابه­جا شده است که بیشترین تعداد در مدت چهار سال گذشته است. همچنین شاخص نفر-کیلومتر در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، 2.9 درصد رشد داشته است. آمارهای 14 سال اخیر نشان می‌دهند که بیشترین تعداد مسافر حومه‌ای در سال 1402 جابه‌جا شده است. مدیریت راه‌آهن با استناد به آمار تعداد مسافر جابه‌جا شده در دوره شش ماهه 1402 (بر حسب شاخص نفر) مدعی رکوردشکنی تاریخی در جابه‌جایی مسافر شده است اما بررسی شاخص اصلی سنجش عملکرد حمل مسافر (یعنی شاخص نفر– کیلومتر) نشان می‌دهد که عملکرد بازه شش ماهه نخست امسال در جایگاه ششم دوره 14 ساله اخیر است و همچنین رتبه بازه زمانی مذکور در شاخص متوسط مسافت پیموده شده به ازای هر مسافر، جایگاه 12 در میان 14 سال اخیر است. این نتایج ثابت می‌کنند که رشد تعداد مسافر جابه‌جا شده ناشی از تخصیص بیشتر قطارهای حومه‌ای در مسیرهای کوتاه و نیز کوتاه‌سازی طول سفرهای غیرحومه‌ای بوده است. لذا روشن است که ادعای رکوردشکنی جابه‌جایی مسافر ریلی، آن‌چنان که راه‌آهن مدعی است، صحیح نیست.
  • درصد آماده به کاری لکوموتیوها در فصل تابستان جاری نسبت به هر سه فصل پیش از آن، 7.2 درصد کاهش یافته است. همچنین مقدار این شاخص در شش ماهه نخست سال جاری 53 درصد است که کمترین مقدار در میان دوره­های مشابه 4 سال اخیر است. طبق آمار شش ماهه امسال و سه سال گذشته، اگرچه سالانه تعدادی لکوموتیو به شبکه ریلی وارد می­شود اما در مجموع با خروج تعداد بیشتری لکوموتیو از ناوگان به‌خاطر سوانح و کمبود بودجه تعمیرات، خالص تعداد لکوموتیوهای آماده به کار کاهشی بوده است.

این گزارش را می‌توانید از لینک زیر دانلود بفرمایید.

دعوی این مدعی بسیار شد(گزارش عملکرد حمل و نقل ریلی در 6 ماهه نخست سال 1402و 3 ماهه دوم سال 1402)

 

 

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها