انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

سهم تُن کیلومتری راه‌آهن از کل بار زمینی حمل شده در دوره مدیران عامل راه‌آهن از سال 1387 تا 1402

خانه » اخبار سایت » اخبار انجمن » سهم تُن کیلومتری راه‌آهن از کل بار زمینی حمل شده در دوره مدیران عامل راه‌آهن از سال 1387 تا 1402

در دوران ۳ ساله مدیریت میعاد صالحی در راه‌آهن، سهم راه‌آهن از کل بار حمل شده زمینی کشور مرتباً کاهش یافت و در سال ۱۴۰۲ به ۹ درصد رسید و برای نخستین بار در ۱۶ سال گذشته از ۱۰ درصد پایین‌تر رفت. این شاخص با روند صعودی مناسبی در سال‌های قبل از ۱۳۹۷ (دوران مدیریت دکتر پورسیدآقایی و دکتر محمدزاده) به ۱۳.۵ درصد رسیده بود اما از سال ۱۳۹۸ به بعد با شروع مدیریت آقای رسولی روند نزولی خفیفی را آغاز کرد و در دوران میعاد صالحی با تشدید شیب نزولی، از ۱۲.۳ درصد به ۹ درصد رسید. طبق قانون برنامه ششم توسعه این سهم بایستی به ۳۰ درصد افزایش می‌یافت.
کاهش سهم حمل‌ونقل ریلی موجب افزایش مصرف سوخت، افزایش تصادفات جاده‌ای و رشد آلودگی زیست محیطی می‌شود.
این سقوط شدید و بی‌سابقه سهم حمل‌و‌نقل ریلی در شرایطی رخ داده است که به گفته خود مهندس صالحی، در ۳۳ ماه دولت سیزدهم، ۸۸۳ کیلومتر خط احداث و ۴۰۵۸ واگن باری به شبکه اضافه شد که با این سرمایه‌گذاری‌های هنگفت دولتی و خصوصی، انتظار می‌رفت مدیریت راه‌آهن بتواند سهم ریل را از بار حمل شده زمینی نیز به بیش از ۱۴ درصد افزایش دهد اما نه تنها این رشد محقق نگردید بلکه به ۹ درصد کاهش یافت. این فاصله زیاد میان وضع مطلوب و وضع فعلی و افول راه‌آهن، نشان‌دهنده تأثیرات منفی شدید حاصل از انتصاب مدیران غیرمتخصص و بی‌تجربه بر بهره‌وری ریلی کشور در این دوره است.

لینک دانلود اینفوگرافی

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

اقتصاد شرکت‌‌های ریلی زیربار مالیات ارزش افزوده

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ‌حمل‌ونقل ریلی با تشریح ابعاد معضل مالیات ارزش افزوده برای شرکت‌های ریلی و ایجاد بدهی سنگین Read more

بررسی مصوبه قطار کامل در انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی

نخستین جلسه بررسی مصوبه دولت درباره اجرای قطار کامل عصر سه شنبه 7 مردادماه 1404 در محل انجمن صنفی شرکت‌های Read more

رقابت دولت با بخش خصوصی در بازار حمل‌ونقل خلاف قانون اساسی است

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته گفت: از جمله بخش‌هایی که در اقتصاد کشور نیاز به حضور Read more