انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

زیان‌‌‌دهی حمل‌ونقل مسافری ریلی

خانه » اخبار سایت » اخبار انجمن » زیان‌‌‌دهی حمل‌ونقل مسافری ریلی

دنیای اقتصاد

سبحان نظری/ رئیس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی

اصرار شرکت راه‌‌‌آهن بر این نکته است که شرکت‌های مسافری ریلی بلیت را با قیمت محدودی به فروش برسانند. این بلیت‌‌‌ها به دو دسته قطارهای معمولی و سری قطارهای پنج ستاره قابل تقسیم هستند. شرکت راه‌‌‌آهن در خصوص قطارهای پنج ستاره محدودیت کمتری قائل می‌‌‌شد، اما طی دو سال اخیر این محدودیت را تشدید کرده و این موضوع میزان سود‌دهی شرکت‌های ریلی مسافری را کاهش داده است. دلیل ظاهری اصرار بر ارزان بودن قیمت بلیت این است که عمدتا قشر پایین جامعه از قطار استفاده می‌‌‌کنند و قدرت پرداخت پول بلیت گران را ندارند. در صورتی که دولت می‌تواند این سقف را مقداری آزادتر کند و اجازه نفس کشیدن به شرکت‌های مسافری ریلی بدهد. این شرکت‌ها به این نتیجه رسیده‌‌‌اند که حتی اگر قیمت بلیت بالاتر از این هم باشد اگر واگن‌‌‌هایشان به دلیل نقص فنی متوقف شد دیگر راه‌‌‌اندازی نکنند. شرکت‌های مالک قطار مسافری مجبورند اقتصادی فکر کنند، زیرا مانند شرکت دولتی نمی‌توانند فقط به منافع ملی فکر کنند و باید برای منافع بنگاهی مشروع خودشان تلاش کنند.

در این زمینه دو راهکار پیشنهاد می‌شود، یا اینکه دولت از منابع بودجه عمومی ‌‌‌به شرکت‌های مسافری مانند ناوگان عمومی ‌‌‌اتوبوسرانی و مترو که همین روش را دنبال می‌‌‌کنند، یارانه دهد؛ یعنی مابه‌‌‌التفاوت بهای تمام شده را شهرداری‌‌‌ها پرداخت می‌‌‌کنند. اما از نظر بنده چه لزومی ‌‌ دارد کسی که در استان یا شهرستانش شبکه ریلی نرفته و در عمرش یک‌بار سوار قطار نشده از جیبش یارانه به مسافر قطار پرداخت کند.

راهکار دوم این است که اجازه دهند قیمت بلیت قطارهای عادی و لوکس تنفسی داشته باشد. در سال گذشته ۲۹ میلیون نفر مسافر ریلی داشتیم که حدود ۷ تا ۸ میلیون مسافر حومه‌‌‌ای بوده که دولت در این حوزه می‌تواند قیمت را افزایش دهد. در مسیرهای طولانی که ۲۰ میلیون مسافر است تصور کنیم ۱۰ میلیون سفر رفت و برگشت باشد که اگر به جمعیت کشور تقسیم کنیم هر ایرانی هر ۸ سال یک‌بار یک سفر ریلی دارد. از منظر اقتصاد خانواده کسی که هر ۸ سال یک‌بار می‌‌‌خواهد سفر کند این‌قدر به قیمت بلیت حساسیت دارد که نرخ ۵۰۰‌هزار تومان پرداخت کند یا ۶۰۰‌هزار تومان؟ به لحاظ اقتصادی جواب این سوال منفی است، زیرا کالای سفر ریلی مانند قوت روزانه نیست که هر روز مصرف داشته باشید. حالا در این تحلیل ایرادی وارد می‌شود که برخی مسافران ماهی یک یا دو بار با قطار سفر می‌‌‌کنند. البته آنها ۱۰ تا ۲۰‌درصد ۲۰ میلیون مسافر می‌‌‌شوند. باید در نظر داشته باشیم چند‌درصد از آنها تمکن مالی بالایی دارند و از سفر با هواپیما واهمه دارند و قطار را به دلیل ایمنی آن ترجیح می‌‌‌دهند. آیا این رواست که بلیت ارزان‌قیمت بفروشند و شرکت مسافری ریلی را با بحران مواجه کنند و مرتب سهم حمل‌ونقل ریلی کاهش یابد که بعد آثار سوء آن دامن کل جامعه را بگیرد. دولت باید نرخ بلیت قطار را آزاد کند یا اگر فعلا می‌‌‌خواهد کنترل کند سقف قیمت بلیت را حداقل ۵۰‌درصد از سقف فعلی افزایش دهد، اما نتیجه افزایش نرخ بلیت در بنگاه این است که واگن جدید به صورت اقساطی خریداری می‌‌‌کنند. اگر امروز سفارش جدید خرید واگن مسافری و باری نداریم  علت آن کمبود نقدینگی است و مالکان آینده روشنی در اقتصاد صنعت ریلی برای توسعه این صنعت نمی‌‌‌بینند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

برگزاری نشست هم‌اندیشی« آسیب‌شناسی عدم شکل‌گیری ترانزیت ریلی در کریدور شمال به جنوب» در انجمن

نشست هم‌اندیشی« آسیب‌شناسی عدم شکل‌گیری ترانزیت ریلی در کریدور شمال به جنوب» مورخ 13 آذر 1403 در انجمن صنفی شرکت‌های Read more

برگزاری دوره «ارزیابی اقتصادی پروژه‌های ریلی» در انجمن‌ صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته

در راستای تفاهم نامه امضا شده میان انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی Read more

جلسه بررسی سامانه بارفرابران

جلسه بررسی پیشنهادهای اصلاحی سامانه بارفرابران در روز چهارشنبه مورخ بیست‌وسوم آبان‌ ۱۴۰۳ در محل دفتر انجمن برگزار گردید. این Read more