دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی معتقد است راهبری پروژه های ریلی باید در قالب طرح جامع حمل و نقل انجام شود یعنی انتخاب و اولویت بندی پروژه های توسعه شبکه ریلی نباید منفردا و به صورت ایزوله در درون شرکت راه آهن رخ بدهد.
به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از تین نیوز، سبحان نظری این مطلب را در واکنش به ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی در مورد واگذاری مسئولیت ساخت و توسعه خطوط جدید ریلی به شرکت راه آهن بیان کرد و افزود: ساخت و توسعه خطوط ریلی باید در ترکیب با توسعه شبکه های جاده ای، بنادر و هوایی و در قالب مطالعات جامع حمل و نقل ذیل معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی انجام شود.
وی ادامه داد: اگر این کار را انجام ندهیم حتما شاهد نابهینه بودن فرآیند توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خواهیم بود.
به گفته دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی، فقط یک مثال آن می تواند این باشد که مشاهده می شود بین 2 شهر هم آزاد راه، هم ریل، هم بزرگراه و هم جاده دو خطه راه اندازی شده که این امر موجب می شود تقاضای بار و مسافر بین آنها توزیع شده و در نتیجه هیچ کدام از سرمایه گذاری های انجام شده اقتصادی و جذاب نباشد.
نظری عنوان کرد: همچنین در شرایطی که راه آهن با مشکلاتی همچون بهره برداری اندک، نگهداری شبکه، ناوگان و لکوموتیو مواجه است و به شدت در نگهداشت و بهینه سازی وضع موجود خود مشکل داشته و راه حل امیدوار کننده کوتاه مدتی نیز برای حل مشکلات ندارد، این که بخواهد مشکلات جدیدی به سازمانش اضافه کند به نظرم کار درستی نیست.