انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

جلسه کارگروه مالکان واگن‌ های مخزن‌ دار برگزار شد + جزئیات

خانه » اخبار سایت » اخبار انجمن » جلسه کارگروه مالکان واگن‌ های مخزن‌ دار برگزار شد + جزئیات

سید مرتضی راشدی دبیر کارگروه مالکان واگن‌ های مخزن‌دار از برگزاری جلسه این کارگروه در تاریخ دوازدهم آبان‌ ماه خبر داد و جزئیات کامل مباحث این نشست را تشریح کرد.

راشدی در توضیح این خبر گفت: “جلسه‌ کارگروه تخصصی مالکان واگن‌های مخزن‌دار انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته در تاریخ دوازدهم آبان‌ماه، با حضور مدیران‌عامل شرکت‌های مالک واگن‌های مخزن‌دار و معاونین عملیاتی شرکت‌ها در محل کارگروه برگزار شد”

وی افزود: “دستور جلسه شامل سه محور اصلی بود: نخست، بررسی آخرین وضعیت عدم‌تناسب یا به‌ عبارتی متناسب‌سازی تعرفه‌ حق دسترسی راه‌آهن برای حمل محمولات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران؛ دوم، بررسی موضوع یکپارچه‌سازی فرآیندهای عملیاتی مرتبط با حمل محمولات شرکت ملی پخش توسط شرکت‌های مخزن‌دار در پروژه‌ شرکت ملی پخش؛ و سوم، بررسی پیشنهاد تشکیل قطار کامل برای حمل محموله‌ نفت‌گاز از مبدأ بندرعباس به مقصد زاهدان، با توجه به گزارشات اخیر مبنی بر سوءاستفاده‌های احتمالی که انجام شده است”

به‌ گفته‌ راشدی، در ابتدای جلسه و پس از ارائه‌ گزارش توسط آقای شریفی، مدیرعامل شرکت توسعه‌ حمل‌ و نقل ریلی پارسیان و رئیس کارگروه، در خصوص پیگیری‌های انجام‌شده پیرامون موضوع کرایه و تعرفه، وی به صورت‌جلسه‌ اخیر بین مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن و رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در تاریخ ۱۴۰۴/۷/۱۰ اشاره کرد.

وی ادامه داد: «در آن صورت‌جلسه صراحتاً آمده است که سهم کرایه‌ حمل ریلی برای محمولات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران معادل ۹۵ درصد کرایه‌ حمل جاده‌ای در همان مسیرها تعیین شده است. این نرخ بر مبنای بهای تمام‌شده‌ای است که شرکت ملی پخش برای حمل هر تُن فرآورده از مبدأ تا مقصد در بخش جاده‌ای پرداخت می‌کند. بنابراین، از تاریخ ۱۴۰۴/۷/۱ سهم ریلی نباید از ۹۵ درصد حمل جاده‌ای پایین‌تر باشد.»

راشدی افزود: “آقای شریفی این موضوع را به‌عنوان یک اتفاق مثبت و مهم مطرح کردند که برای نخستین‌بار در این بخش رقم خورده است و به‌ زودی اجرایی می‌گردد”.

او ادامه داد: “موضوع بعدی دستور جلسه، بحث هم‌افزایی و انجام امور بارگیری، تخلیه، صدور بارنامه، تعمیرات جزئی و سایر موضوعات مرتبط با حمل محمولات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌صورت مشترک در قالب یک کنسرسیوم بود. هدف از این اقدام، افزایش دقت، ارتقای کیفیت و بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و مشکلات احتمالی و رفع ناهماهنگی‌های موجود عنوان شد”

به‌ گفته‌ دبیر کارگروه، در این راستا مقرر گردید شرکت‌ها بررسی‌های لازم را انجام داده و تا پایان آبان‌ماه، پیشنهادات، گزارش‌ها و نظرات مکتوب خود را در این خصوص به کارگروه ارائه دهند تا در جلسات بعدی تصمیمات نهایی اتخاذ شود.

راشدی درباره‌ محور سوم دستور جلسه اظهار کرد: “موضوع دیگری که در جلسه مطرح شد، بررسی راه‌اندازی قطار کامل برای حمل نفت‌گاز از مبدأ بندرعباس به مقصد زاهدان بود. این پیشنهاد از سوی اداره‌ کل بازرگانی داخلی راه‌آهن طی مکاتبه‌ای با کارگروه ارائه شده بود. هدف از اجرای این طرح، افزایش آماده‌به‌کاری و بهره‌وری واگن‌ها و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و سرقت‌های احتمالی از محموله‌های باارزش در مسیر بندرعباس تا زاهدان عنوان گردید”

وی افزود: “در این خصوص مقرر شد با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های مالک واگن و شرکت‌های مالک لکوموتیو و با هدایت جناب آقای سید وکیلی، دبیر محترم انجمن، این موضوع پیگیری و نتایج نهایی و کارشناسی‌شده برای اداره‌ کل بازرگانی داخلی راه‌آهن ارسال شود تا در ادامه، تصمیمات مقتضی از سوی راه‌آهن اتخاذ گردد.

راشدی در ادامه گفت: “در بخشی از مباحث خارج از دستور جلسه اما مرتبط با موضوعات مطرح‌شده، آقای ‌شریفی به بحث امکان ثبت و استفاده از تسهیلات دانش‌بنیان برای ساخت واگن حمل محمولات سبک نفتی مانند بنزین برای نخستین‌بار در کشور اشاره کردند”

به‌ گفته‌ وی، «در این زمینه مقرر شد با پیگیری انجمن و جناب آقای سید وکیلی دبیر این تشکل، اقدامات لازم برای انعقاد قرارداد اولیه و اجرای آن انجام شود. در حال حاضر هنوز هیچ واگنی ساخته نشده است، اما قرار است با یکی از شرکت‌های سازنده‌ واگن تعاملاتی برقرار شود تا برای نخستین‌بار واگن حمل محمولات سبک با استانداردهای موردنظر صاحبان بار (به‌ویژه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی) در داخل کشور تولید شود”.

او افزود: “برای تحقق این هدف، مقرر شد الزامات فنی و مهندسی از بخش‌های مربوطه‌ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخذ گردد. همچنین بخشی از الزامات بین‌المللی مورد نیاز نیز از شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده‌ خارجی دریافت و به پروژه منتقل شود”.

به‌ گفته‌ دبیر کارگروه، در بخش پایانی جلسه به الزامات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص صدور مجوزهای مربوطه نیز اشاره شد تا همه‌ موارد به‌گونه‌ای پیش برود که شرکت‌ها بتوانند از شرایط و تسهیلات حوزه‌ دانش‌بنیان، از جمله معافیت‌های احتمالی برای خریداران محصولات دانش‌بنیان و همچنین مشوق‌های ویژه برای شرکت‌های تولیدکننده‌ داخلی، بهره‌مند شوند. او خاطرنشان کرد: “در خصوص این موضوع نیز بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت و مقرر شد پیگیری‌های لازم در ادامه انجام شود”.

وی ضمن قدردانی از همراهی اعضا افزود: “امید است با پیگیری مصوبات این نشست، شاهد افزایش هماهنگی، ارتقای بهره‌وری و تقویت نقش حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی کشور باشیم.”

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

جلسه کارگروه مالکان واگن‌ های مخزن‌ دار برگزار شد + جزئیات

سید مرتضی راشدی دبیر کارگروه مالکان واگن‌ های مخزن‌دار از برگزاری جلسه این کارگروه در تاریخ دوازدهم آبان‌ ماه خبر Read more

جلسه هم‌ اندیشی انجمن شرکت‌ های حمل‌ونقل ریلی و معاونت بهره‌ برداری راه‌آهن برگزار شد

در نخستین جلسه‌ی هم‌اندیشی انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و معاونت بهره‌برداری شرکت راه‌آهن که با حضور سیدعلیرضا سیدوکیلی دبیر انجمن، Read more

بررسی تصویب‌نامه گواهی سپرده خاص برای تامین و نوسازی ناوگان ریلی

نشست هم‌اندیشی بررسی تصویب‌نامه گواهی سپرده خاص برای تامین و نوسازی ناوگان ریلی با حضور مسئولانی از راه‌آهن جهوری اسلامی Read more