وزير راه وشهرسازی از پيشرفت بيش از ۹۸ درصدیعمليات زيرسازی خطآهن غرب كشور خبر داد و گفت: اميد است با تكميل هرچه سريعتر اين پروژه شاهد بهرهمندی مردم استان از سيستم حملونقل تركيبی در كرمانشاه باشيم.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بازدید از ایستگاه راهآهن كرمانشاه در جمع خبرنگاران این پروژه را یكی از پروژههای مهم و مورد حساسیت مردم استان دانست و گفت: خوشبختانه از زمانی كه مسئولیت وزارت راه وشهرسازی را برعهده گرفتهام روی این پروژه وقت بسیار زیادی گذاشته و پیگیر تكمیل و بهرهبرداری هرچه سریعتر آن بودیم.
آخوندی با اشاره به پیشرفت فیزیكی این پروژه در حدفاصل شهرستان ملایر – كرمانشاه گفت: خوشبختانه از ملایر تا ایستگاه فیروزان این پروژه تكمیل شده و تنها ۶۵ كیلومتر از آن باقی مانده است. همچنین بخش عمدهای از عملیات زیرسازی حدفاصل فیروزان تا كرمانشاه تا كنون به انجام رسیده و تنها تملك قطعات كوچكی در بین مسیر (باغات مردمی) باقی مانده است كه هفته گذشته اقدامات لازم برای تامین مالی این بخش نیز به پایان رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیكی عملیات زیرسازی كل پروژه را ۹۸ درصد اعلام كرد و گفت: در خصوص تامین ریلی در عملیات احداث راهآهن غرب كشور مشكلی نداریم چراكه تمامی ریل مورد نیاز به صورت یكجا خریداری و برای پیشبرد پروژه آماده شده است.
وی پیشرفت اجرایی عملیات احداث ساختمان ایستگاه كرمانشاه را قابل قبول اعلام كرد و گفت: هماكنون ریلگذاری از طرف كرمانشاه آغاز شده و تاكنون ۲ كیلومتر از آن انجام شده است. از سویی دیگر ریلگذاری از طرف ایستگاه فیروزان نیز در حال انجام است تا پیوستگی ریلی به طور كامل بین دو ایستگاه ایجاد شود.
این مقام مسئول با تاكید براینكه كارگاه احداث ایستگاه و خطآهن فیروزان تا ایستگاه كرمانشاه زنده و فعال بوده و مشاور و پیمانكاران آن تمام تلاش خود را برای تحقق وعدههای داده شده در خصوص تكمیل و بهرهبرداری از این پروژه به كار گرفتهاند گفت: امید است با تكمیل هرچه سریعتر این پروژه مردم كرمانشاه بتوانند از این خدمت مهمی كه در جهت توسعه استان نقش مهمی را ایفا میكند بهرهمند شوند.
پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ برخی کاربران نظرات و پیامهایی ارسال کردند که در ادامه میخوانید.
یکی از کاربران در پیام خود آورده است: انشالله خط کربلا افتتاح شود و روزی در آینده از مشهد مقدس تا کربلای معلی و نجف اشرف قطار داشته باشیم و انتخاب بهجایی هم بود که از کرمانشاه خطآهن زده شد چون بهنسبت، امنیتش از سایر مناطق بیشتر است. امیدواریم مهران در ایلام هم به ریل متصل شود تا دو مسیر ریلی زیارتی داشته باشیم.
کاربر دگیری نیز عنوان کرده است: دولت در تلویزیون اعلام کرد که یک کریدور بین المللی تا بندر لاذقیه سوریه با این خط ایجاد میشود فقط میخواهم خاطر نشان کنم خطآهن لاذقیه پنج سال هست بسته و قسمتهای شرقی این خطآهن دست داعش است درست مثل خطآهن جلفا که به ارمنستان و جمهوری آذربایجان وصل است ولی بهخاطر جنگ قرهباغ سالها بدون استفاده است. فقط اینجا نکته خیلی خوب رعایت نزدیکی به شهر و حملونقل بود.
در ادامه پیام این کاربر آمده است: نکته مهم دیگر این است که باید صنایع سنگین کرمانشاه را هم به ریل متصل کرد و این در طراحی خط رعایت شود تا بیشترین بهرهوری از خطآهن گرفته شود و به رشد و توسعه آبادانی آنجا کمک کند و ترافیک جادهای هم به ریل منتقل شود.
این کاربر با اظهار امیدواری نسبت به اتصال اکثریت استانها به ریل که رشد و شکوفایی حملونقل ریلی را نیز به دنبال خواهد داشت، عنوان کرده است: بهنظرم راهآهن بعد از اتصال این پنج مرکز استان باید هدف مهم بعدیش تامین ناوگان باشد چرا که ظرفیت افزایش یافته و باید متناسب با افزایش خطوط ناوگان هم افزایش یابد.