معاون فنی و زیربنایی راهآهن از بهرهبرداری پروژه پایش دائمی سوزن، برای اولین بار در ایستگاه یاتری خبر داد.
به نقل از روابطعمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران؛ مازیار یزدانی با اشاره به اینكه سوزن یكی از حساسترین اجزای روسازی راهآهن بوده كه ایمنی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: تعیین سرعت مجاز عبور ایمن بر روی سوزن در ایمنی و بهرهبرداری مخصوصاً در مسیر تهران-مشهد بسیار اهمیت دارد، بنابراین با توجه به ضرورت پایش دائمی سوزن پروژه پایش دائمی سوزن ایستگاه یاتری، برای اولین بار توسط متخصصین داخلی طراحی و اجرا شد.
وی افزود: این پروژه با هدف نظارت دائم بر رفتار تیغه سوزن، ریل هادی و تكه مركزی، تعیین و كنترل حداكثر سرعت عبور ایمن بر اساس اطلاعات میدانی، گزارشدهی اطلاعات مهم در اثر عبور قطار یا تغییر مسیر سوزن توسط پیامك، ذخیره اطلاعات، امكانسنجی افزایش سرعت عبور ایمن در مسیر مستقیم سوزن، رصد بار محوری كل وارد بر ریل، رصد تنش حرارتی ریل، تعمیر و نگهداری پیشبینانه سوزن، با همكاری اداره كل ارتباطات و علائم الكتریكی، دانشگاه علموصنعت، راهآهن شمالشرق ۱و اداره كل خط و سازههای فنی انجام شده است.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن خاطر نشان كرد: از جمله تجهیزات نصب شده بر روی سوزن میتوان به نصب ۶ سری كرنشسنج (full bridge) جهت اندازهگیری بارمحوری، تنش طولی ریل، نیروی میله ماشین سوزن و تنش ریل هادی، ۴ تغییر مكان سنج جهت اندازهگیری تغییر مكان دو تیغه و دو ریل كناری هنگام بهرهبرداری و …. اشاره كرد.
وی گفت: مدل و سامانه فیزیكی پایش پس از پیادهسازی سامانه با اندازهگیری و مقایسه تغییر مكان مورد ارزیابی و صحت نسبی قرار گرفت.
شرکت راهآهن با استفاده از سامانههای جدید و بهروز دنیا خطرات احتمالی سفرهای ریلی را کاهش داده تا از حوادثی مانند حادثه ایستگاه هفتخوان سمنان جلوگیری کند.