انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

بازسازی خطوط حمل و نقل با ریل ملی

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » بازسازی خطوط حمل و نقل با ریل ملی
یکی از مهم ترین نیازهای کشور برای رسیدن به توسعه پایدار استفاده از یک ساختار حمل و نقل متنوع و سازمان یافته است که می تواند به عنوان مهم ترین حلقه ارتباطی اجزای متکثر فرآیند توسعه را به هم مربوط کند.
به گزارش روزنامه تعادل، افزایش ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی در این میان جایگاه ویژه‌یی به خود اختصاص داده است. تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای صنعتی و استراتژیک صنایع داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی است که حمل و نقل ریلی کشور را از جهت تامین ریل به عنوان مهم‌ترین گلوگاه توسعه خطوط راه‌آهن بی‌نیاز و خودکفا کرده است. دامنه تاثیر‌گذاری این پروژه مهم ملی روز به روز در عرصه‌های مختلف نمایان می‌شود که یکی از آنها بهره‌برداری از این ریل استاندارد و بسیار با کیفیت در خطوط حمل و نقل ریلی سنگین ذوب‌آهن اصفهان است.

این مجتمع عظیم صنعتی از چرخه تولید کامل فولاد برخوردار است و وسعت جغرافیایی آن همچنین تناژ بالای مواد اولیه و محصولات باعث شده از حمل و نقل داخلی گسترده‌یی برخوردار باشد که از طریق خطوط راه‌آهن صورت می‌گیرد. هم‌اکنون این امکان فراهم شده که این خطوط ریلی گسترده پس از سال‌ها توسط ریل تولید شده همین شرکت که مبتنی بر استانداردهای جهانی است، بازسازی و اصلاح شود.

 تولید ریل استاندارد
مرتضی سالاری، مدیر ارشد تولید ذوب‌آهن اصفهان در این خصوص گفت:«این شرکت در سالی که به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده است با تولید ریل استاندارد موفق شده علاوه بر آمادگی تامین نیاز صنعت حمل و نقل ریلی کشور نیاز خود به این محصول را نیز مرتفع کند. با تولید ریل مطابق با استانداردهای جهانی همزمان با شروع به انجام تعهدات بیرونی، بازسازی خطوط ریلی داخلی ذوب‌آهن نیز با ریلی ملی آغاز شد. بازسازی این خطوط به ویژه در بخش‌های سنگین بار بسیار حائز اهمیت بود و هم‌اکنون دغدغه‌های این شرکت از جهت فرسودگی خطوط ریلی برطرف شد.»

مدیر ارشد تولید ذوب‌آهن با اشاره به اینکه ریل مورد نیاز این شرکت تاکنون از طریق واردات تامین می‌شد گفت:«با توجه به فرسودگی خطوط ریلی ذوب‌آهن از چندی پیش تصمیم بر نوسازی این خطوط گرفته شد و مشکل اصلی، تامین ریل مورد نیاز بود که با توجه به اجرای پروژه تولید ریل ملی در شرکت منتظر ماندیم تا این پروژه به ثمر برسد و با تولید ریل ذوب‌آهن، بازسازیی خطوط ریلی را انجام دهیم که این امر بسیار موفقیت‌آمیز بود.»

 استانداردهای جهانی در حمل و نقل ریلی
عباسعلی قیصری، مدیر راه آهن و ترابری ذوب‌آهن در این خصوص گفت:«طول خطوط ریلی ذوب‌آهن اصفهان 100کیلومتر است که چندین حمل و نقل مهم را بر عهده دارد و ازجمله بارهایی که از خارج کارخانه به شرکت می‌رسد را به ایستگاه مواد خام منتقل و محصولات نوردی را به انبار منتقل می‌کند همچنین وظیفه انتقال ذوب از کوره بلند به کارگاه میکسر فولادسازی را عهده‌دار است.»

وی افزود:«در حمل و نقل ریلی دو عامل بار محوری و سرعت از اهمیت بسیاری برخوردار است. در ایستگاه مواد خام و فولادسازی، بار محوری واگن به 25تن بر محور می‌رسد یعنی هر محوری که زیر واگن قرار دارد 25تن بار از طریق چرخ‌ها به ریل منتقل می‌کند. در ایستگاه چدن این ‌بار محوری به 40 تن بر محور می‌رسد.»

مدیر راه‌آهن و ترابری ذوب‌آهن افزود:«استانداردهای جهانی در حمل و نقل ریلی 25تن بر محور است و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و حتی خطوط خارجی بیشتر از این میزان بار محوری حمل و نقل نمی‌کنند اما در عملکرد صنعتی ریل این ارقام متفاوت بوده و افزایش قابل ملاحظه‌یی را نشان می‌دهد.»

وی افزود:«تاکنون مقداری ریل در خطوطی که بار را از ایستگاه زرین شهر به ایستگاه مواد خام می‌رساند، نصب شده است که از 25 آبان ماه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. خوشبختانه در این 45روز این ریل‌ها کاملا سالم بوده و بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد که هیچ گونه شکستگی، ساییدگی یا ترکی نداشتند.

ساییدگی یکی از موارد بسیار مهم است که در این مدت شاهد هیچ‌گونه سایشی در ریل نبودیم و کندگی نیز که ناشی از ناهمگن بودن متریال است، مشاهده نشد و به طور کلی این ریل در بهره‌برداری نیز سربلند بیرون آمد.»

 استفاده از سیستم کنترل کیفی به روز
قیصری یادآور شد:«اگر ریل در مراحل اولیه بهره‌برداری مشکلی نداشته باشد، می‌توان به کیفیت آن اطمینان حاصل کرد. محصولات ذوب‌آهن اصفهان از کیفیت قابل توجهی برخوردار است که مرهون سیستم کنترل کیفی بسیار دقیق و به روز آن است که در سطح کشور شاخص است لذا ریل تولید شده در ذوب‌آهن توانست در بهره‌برداری نیز به خوبی امتحان خود را پس دهد. در واقع این ریل در حمل و نقل بار محوری بیش از 25تن نیز موفق عمل کرد که دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.»

وی گفت:«بهره‌برداری از ریل در ذوب‌آهن نشان داد که این محصول نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و همچون دیگر محصولات به‌لحاظ کیفی از سطح بسیار خوبی برخوردار است.» قیصری با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی ذوب‌آهن به لحاظ وسعت، تعداد واگن، تعداد خطوط و… نسبت به سایر واحدهای صنعتی از گستردگی بیشتری برخوردار است، گفت:«خوشبختانه دانش نصب ریل در ذوب‌آهن بومی‌سازی شده و از تجهیزات مدرن در این خصوص استفاده می‌شود ضمن اینکه تعمیرات این خطوط نیز با توان داخلی ذوب‌آهن به طور کامل انجام می‌شود.»

 بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا
عباس عباس‌زاده، مدیر کیفیت ذوب‌آهن نیز با بیان اینکه ریل طی دهه‌های گذشته در ذوب‌آهن تولید شده بود اما به دلیل نبود تجهیزات لازم ازجمله ماشین صافکاری در راه‌آهن جمهوری اسلامی قابل استفاده نبود، گفت:«در پروژه تولید ریل که با حضور معاون اول رییس‌جمهور افتتاح شد با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا این مشکلات حل شد و ریلی که امروز در ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شود در آزمایشگاه‌های مختلف خارج کشور و داخل کشور تست شده و کیفیت آن به هر لحاظ مورد تایید قرار گرفته است. یکی از مزیت‌های مهم ذوب‌آهن، ‌فولاد این شرکت است که به لحاظ خواص مکانیکی در سطح جهانی دارای اعتبار است و برای تولید ریل بسیار مناسب است.»

مدیر کیفیت ذوب‌آهن تصریح کرد:«هم‌اکنون ریل با کیفیت بالا در ذوب‌آهن درحال تولید است و این محصولات که مطابق استاندارد است در خطوط ریلی داخلی ذوب‌آهن در بخش‌های سنگین بار همچنین در پیچ‌ها مورد استفاده قرار گرفت که فشار بار چندین برابر قطارهای مسافربری است و بدون هیچ گونه مشکلی درحال بهره‌برداری است.»

عباس‌زاده افزود:«کارگاه نورد 650 ذوب‌آهن که تولید ریل در آن صورت می‌گیرد، قادر به تولید تیرآهن بال پهن تا سایز H30 نیز هست که برای ساختمان‌های بلندمرتبه به کار می‌رود و ایمنی ساختمان در برابر زلزله را افزایش می‌دهد. هم‌اکنون در ساختمان‌های بلندمرتبه از تیر ورق استفاده می‌شود که به دلیل استفاده از جوشکاری از استحکام و کیفیت لازم برخوردار نیست و مطابق استاندارد نیست.»

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

ورود کمیسیون اصل نود به ایجاد بازار سیاه در فروش بلیت قطار

ایسنا حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون اصل نود گفت: امروز جلسه‌ای با Read more

تاخیر بیش از حد، پروژه ریلی را از حالت اقتصادی خارج می‌کند؛ برشماری دلایل و تبعات مخرب تاخیر در اجرای پروژه‌های ریلی

ترابران حمیدرضا احدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس ارشد ریلی درباره علت طولانی شدن پروژه‌های ریلی Read more

خلاصه‌ای از سه روز نمایشگاه هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور ۳۱۲ شرکت حمل‌ونقل بخش خصوصی، Read more