رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه در بازدید از مرکز تعمیرات اساسی واگن و لکوموتیو راه آهن گفت: خوشبختانه مرکز تعمیرات و نوسازی ناوگان ریلی راه آهن به خوبی فعال است.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی، به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، «اکبر رحمانی» در بازدید از بخش های مختلف این مرکز تعمیراتی در سایت راه آهن تهران، بیان کرد: یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه برای اشتغالزایی و تولید در کشور پیش بینی شده است و دولت در نظر دارد از این محل منابع مالی مناسبی را برای حوزه های مختلف اقتصادی از جمله حمل و نقل ریلی اختصاص دهد و متناسب با پیشرفت کار باید این منابع در اختیار شرکت راه آهن قرار گیرد.
رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: تاکنون ۲۰ درصد از منابع مالی از این محل برای دستگاههای اجرایی و شرکت راه آهن اختصاص یافته و انتظار داریم تا اسفند ماه سال جاری، متناسب با پیشرفت کار، مرحله دوم این منابع برای برای نوسازی و بازسازی ناوگان ریلی کشور، به شرکت راهآهن اختصاص یابد.
این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه یادآورشد: هم اکنون با استفاده از منابع مالی تبصره ۱۸ قاون بودجه، تعدادی واگن های مسافری و لکوموتیو در سایت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حال بازسازی است و امیدواریم تا خرداد ماه سال آینده تعداد واگن های مسافری بازسازی شده از محل منابع مالی این تبصره، به بیش از ۲۶ دستگاه افزایش یابد.
رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه اظهارداشت: برای نخستین بار تبصره ۱۸ در سال ۹۷ در قانون بودجه در نظر گرفته شد و در سال ۹۸ نیز در در قانون بودجه مصوب شد وبا توجه به بودجه پیشنهادی دولت این تبصره همچنان در بودجه سال ۹۹ پایدارخواهد بود.
رحمانی با بیان اینکه همه دستگاه های اجرایی می توانند از این ظرفیت قانونی استفاده کنند، اظهارداشت: هنوزعملیات بازسازی ریل باس ها و ترنست ها در سایت راه آهن آغاز نشده، اما فرآیند بازسازی واگنهای مسافری و لکوموتیوها در این سایت فعال است و مقرر شده در راستای اجرایی شدن این ظرفیت قانونی، ۴۰۰ دستگاه واگن مسافری با عمر بالای ۴۰ سال از منابع مالی تبصره ۱۸ قانون بودجه پس از بازسازی و انجام تست های لازم وارد شبکه ریلی کشور شوند که در این صورت ۱۰ سال دیگر می توانند در خطوط ریلی سیر کنند.
کارشناس طرح های عمرانی شرکت راه آهن در سازمان برنامه و بودجه نیز در این بازدید گفت: تبصره ۱۸ قانون بودجه ظرفیت خوبی را برای بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی با حمایت دولت و همکاری شرکت راه آهن، بخش خصوصی و بانک ها به وجود آورده که باید از این ظرفیت قانونی به خوبی استفاده شود.
«شهرام فیضی» روند بازسازی ناوگان ریلی در سایت راه آهن را مثبت ارزیابی کرد و افزود: از محل منابع مالی این تبصره تاکنون تعدادی از واگن های مسافری و لکوموتیو بازسازی شده اند و قرار است تا اسفند ماه سال جاری تعداد ۲۰ واگن مسافری بازسازی و وارد خطوط ریلی کشورشوند.