شواهد نشان می دهد، بروز حوادث ریلی کوچک و بزرگ در شبکه ریلی آن چنان افزایش یافته که دیگر حتی هیچ مسئولی نیازی به پاسخگویی در این زمینه نمی بیند.
به گزارش تین نیوز، کاربران شبکه های اجتماعی در این مورد خبر داده اند که دو روز پیش قطار مسافری شماره ۳۹۲ تهران به مشهد با مشکلات فنی مواجه و ساعت ها متوقف شد. خبری که نه رسانه ای شد و نه مسئولی در مورد آن توضیحی داد.
گفته شده که در قطار تهران مشهد به دلیل نقص فنی دو بار لوکوموتیو تعویض شد و اگرچه مسافران از قطع برق و تاخیر قطار به ستوه آمده بودند اما کسی جوابگو آنان نبوده است.
بر اساس گزارش های رسیده قطار مذکور برای مدتی نیز در نزدیکی ایستگاه نقاب مجدپ توقف کرده بود.
با توجه به این رخداد، فعالان و کارشناسان حوزه ریلی در شبکه های اجتماعی عنوان کرده اند که با آغاز فصل سرما فاجعه عدم نگهداری صحیح لوکوموتیوها، خود را نشان خواهد داد.
به گفته آنان، یکی از دلایل بروز حادثه ریلی هفت خوان نیز بی توجهی به همین موضوع بوده است.
قابل ذکر است سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن هفته گذشته و در نشست خبری خود در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته عنوان کرده بود: در حوزه لوکوموتیو باری و واگن مسافری عقب ماندگی ۱۰ ساله داریم که این موضوع در اولویت برنامه های سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ قرار دارد تا تسهیلات بیشتری در این حوزه در نظر بگیریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تسهیلاتی برای این حوزه در نظر گرفته شده و تسهیلات تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۲ افزایش می یابد که در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ و ابتدای سال ۱۴۰۳ اثرات آن را خواهیم دید.
صالحی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۳ دستگاه لوکوموتیو نو وارد مدار شد و با در نظر گرفتن لوکوموتیوهای بازسازی شده، ۳۳ دستگاه لکوموتیو وارد شبکه ریلی شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۹۲ درصدی داشته است اما بازهم عقب ماندگی ۱۰ ساله ما در این حوزه جبران نمی شود و مردم از ما خدمات بیشتری را انتظار دارند.
وی تاکید کرد: میزان واگن باری نو در سال ۱۴۰۲، ۴۸ درصد و تولید لوکوموتیو باری نو نیز ۹۲ درصد رشد داشته است اما در حال حاضر ۵۰۰ واگن مسافری داریم که عمری بالای ۳۰ سال دارند.