انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

آخرین جزئیات ازخط آهن شلمچه-بصره

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » آخرین جزئیات ازخط آهن شلمچه-بصره

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرد که آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه-بصره در انتظار تصمیماتی است که باید از سوی مقامات عراقی گرفته شود.

عباس خطیبی درباره آخرین وضعیت راه‌آهن شلمچه – بصره اظهارکرد: در پی سفری که نخست وزیر عراق به ایران داشت و دیداری که با رییس‌جمهور انجام داد، موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هیات عراقی نظرشان این بود که تیم تخصصی از ایران به عراق برود تا در مورد موضوعات مختلف مذاکراتی صورت گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی افزود: در حال حاضر شرکت احداث راه آهن شلمچه-بصره ثبت شده و آمادگی کامل داریم که در منطقه فعالیت‌های تکمیلی مطالعاتی را انجام دهیم. به صورت مکتوب این موضوع به مقامات عراقی اعلام شده و البته انتظار می‌رفت که عراقی‌ها همراهی بیشتری انجام داده و کارهای تملک اراضی را با سرعت بیشتری در دستور کار قرار دهند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: طول راه آهن شلمچه-بصره در خاک عراق حدود ۳۳ کیلومتر است که در آخرین مذاکرات صورت گرفته وزیر حمل و نقل عراق اعلام کرد حدود چهار کیلومتر از تملک اراضی آن را انجام داده است.

به گفته خطیبی، بر اساس پیشنهاد مقامات عراقی، گروه‌های تخصصی ایرانی و عراقی باید در بغداد ملاقاتی داشته باشند تا در نشست‌های کارشناسی این مسئله را بیشتر بررسی کنند و مذاکرات بیشتری در این زمینه انجام شود اما نکته اینجاست که باید در وهله نخست بدانیم که درباره چه موضوعاتی می‌خواهند، صحبت کنند. البته بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است سفری در اسرع وقت برای مسئولان و متخصصان پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره به عراق ترتیب داده شود تا مذاکرات در این زمینه ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در حال هماهنگی‌های لازم برای این سفر است، اضافه کرد: اجرای پروژه برون مرزی با توجه به مسائل و مشکلاتی که در طرف مقابل وجود دارد، همیشه زمان‌بر است و در حال حاضر نیز باید در وهله نخست قرارداد سرمایه‌گذاری شرکت ایرانی با طرف عراقی زیر نظر کمیسیون سرمایه‌گذاری عراق امضاء شود که هنوز شکل نهایی به خودش نگرفته و امضاء نشده است. از سوی دیگر تملک اراضی باید هر چه سریعتر انجام شود و فعالیت‌های دیگری مانند مین‌روبی این مسیر باید هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد اما اگر زمین تحویل داده شود و قرارداد مورد نظر امضاء شود برای احداث این خط ریلی حدود سه سال زمان نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

ورود کمیسیون اصل نود به ایجاد بازار سیاه در فروش بلیت قطار

ایسنا حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون اصل نود گفت: امروز جلسه‌ای با Read more

تاخیر بیش از حد، پروژه ریلی را از حالت اقتصادی خارج می‌کند؛ برشماری دلایل و تبعات مخرب تاخیر در اجرای پروژه‌های ریلی

ترابران حمیدرضا احدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس ارشد ریلی درباره علت طولانی شدن پروژه‌های ریلی Read more

خلاصه‌ای از سه روز نمایشگاه هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور ۳۱۲ شرکت حمل‌ونقل بخش خصوصی، Read more