گزارش عملکرد بخش حمل‌ونقل ریلی در شش ماهه اول سال 1401 (تابستان سرد)

بازگشت به نوشته‌ها

گزارش عملکرد بخش حمل‌ونقل ریلی در شش ماهه اول سال 1401 (تابستان سرد)

گروه مطالعات سیاست‌گذاری و پایش فضای کسب و کار انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته می‌کوشد تا با تهیه گزارش‌های آماری، تصویری شفاف از عملکرد گذشته صنعت و اثرات آن روی شاخص‌های مختلف حمل‌ونقل ریلی تهیه و منتشر نماید.

این گزارش‌های آماری ضمن فراهم نمودن ابزارهای تحلیلی برای شرکت‌های عضو انجمن، مدیران و کارشناسان بخش خصوصی و دولتی، آن‌ها را در اتخاذ تصمیمات مبتنی بر شرایط واقعی در دو سطح سیاست‌گذاری کلان و بنگاه‌داری یاری می‌کند.

امید است با افزایش دقت و جامعیت تصمیمات مدیران بر مبنای آمار و اطلاعات به‌روز، شاهد بهبود و پیشرفت در صنعت حمل‌ونقل ریلی باشیم.

تحلیل این گزارش در زیر آمده است:

  • متوسط بهره‌وری ماهیانه واگن‌های باری در شش ماهه نخست سال جاری 13.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال 1400 و 26.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال 1399 افت داشته است. در همین مدت با وجود رشد 4.0 درصدی جمعیت واگن‌های باری کشور، تن‌کیلومتر بار داخلی حمل شده با کاهش 10.1 درصدی به حدود 14.1 میلیارد تن‌کیلومتر رسیده است.
  • تناژ بار ترانزیتی ریلی در شش ماهه نخست امسال هر چند که بیشتر از مدت مشابه سال‌های 1399 و 1398 بوده است، اما نسبت به شش ماهه نخست سال 1400، کاهش 14.8 درصدی را تجربه کرده است.
  • بهره‌وری واگن‌های مسافری در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال‌های 1400 و 1399 رشد قابل توجهی داشته و این روند صعودی در چهار فصل اخیر نیز کاملاً مشهود است، به‌گونه‌ای که پس از عبور از رکود شدید کرونایی، بهره‌وری واگن‌های مسافری در شش ماهه نخست امسال فقط 8 درصد کمتر از مقدار این شاخص در شش ماهه نخست 1398 است. همچنین جابه‌جایی مسافر بر حسب نفر و نفرکیلومتر تقریبا به شرایط پیش از همه‌گیری ویروس کرونا بازگشته است.
  • تعداد لکوموتیوهای آماده به کار در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.1 درصد کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر مهم‌ترین گلوگاه حمل‌ونقل ریلی کمبود ناوگان کشنده آماده به کار موجود در شبکه می‌باشد. افت تعداد لکوموتیوهای آماده به کار از ابتدای سال 1399 آغاز شده و متاسفانه با وجود ضربه بزرگی که به حمل‌ونقل ریلی کشور و صنایع وابسته به آن وارد کرده، هنوز هم تدبیر موثری برای رفع این گلوگاه اندیشیده نشده است. این انجمن کماکان پیشنهاد می‌کند راه‌آهن نسبت به واگذاری مزایده‌ای لکوموتیوهای سرد و زمین‌گیر (در قالب فروش یا ROO) به بخش خصوصی اقدام نماید تا در زمان اندکی به مدار خدمت وارد شوند.

این گزارش را می‌توانید از لینک زیر دانلود و مطالعه بفرمایید.

تابستان سرد (تابستان 1401)

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها