این نشست به ریاست سیدمحمدرضا نورانی، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت، و با حضور مسئولان، کارشناسان و فعالان بخش ریلی از جمله؛ میر حسن موسوی دیزجی، قائممقام شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سیدعلیرضا سیدوکیلی، دبیر انجمن شرکتهای حملونقل ریلی، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل اسبق راهآهن، محمد سعیدنژاد، عضو هیأتمدیره انجمن شرکتهای حملونقل ریلی، افسانه شفیعی، دانشیار مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صمت، سعید قصابیان، کارشناس صنعت ریلی، شهاب دبیرینژاد، کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
رئیس شورای رقابت در این نشست با تأکید بر لزوم اجرای تکالیف قانونی در حوزه تنظیمگری بخش ریلی گفت: طبق ماده ۵۸ قانون برنامه، ما وظیفه داشتیم دستورالعملهای مقابله با انحصار را تدوین کنیم. این دستورالعملها نوشته و ابلاغ شد، اما وزارت راه و شرکت راهآهن آن را اجرا نکردند.
وی افزود: اشکال کار این بود که تصور میشد صرف اینکه مدیران وقت راهآهن با مفاد دستورالعمل موافقاند، برای اجرا کافی است. این در حالی است که تا زمانی که مصوبه رسمی صادر نشود، هیچ متنی ضمانت اجرا پیدا نمیکند. متأسفانه مدیریت در کشور ما هنوز شخصمحور است نه سیستممحور؛ و همین مسئله به منافع ملی لطمه میزند.
نورانی با اشاره به اینکه شورای رقابت از سر علاقه شخصی وارد این موضوع نشده، تصریح کرد: ورود ما کاملاً تکلیف قانونی است. هیچکس از اضافه شدن حجم کاری و تنشهای آن خوشحال نیست؛ اما وقتی قانونی ما را موظف کرده، موظفیم پیگیری کنیم حتی اگر با مخالفتها و فشارهای متعدد مواجه شویم.
رئیس شورای رقابت با اشاره به تجربه سهساله و نیمه خود در شورا گفت: روشهای گذشته جواب نداده است. بارها مصوبه صادر شد اما اجرا نشد. بنابراین باید سازوکاری ایجاد شود که فعالان بخش ریلی دولتی و خصوصی در کنار هم سیاستگذاری کنند و با تغییر دولتها، تصمیمات ۸۰ تا ۹۰ درصد تغییر نکند و تغییرات نباید سلیقهای بلکه باید محدود و قابل پیشبینی باشد.
او در ادامه با انتقاد از برخی مدیران سابق راهآهن اظهار داشت: برخی مدیران گذشته حتی به قوانین مصوب هم بیاعتنا بودند و اجرای قانون را جدی نمیگرفتند. برخورد با این موضوع هم ساده نبود چون برای اعمال قانون باید تا سطح وزیر پیش میرفتیم.
نورانی با بیان اینکه شورای رقابت اکنون به دنبال تدوین دستورالعمل جدید نیست، افزود: هدف ما ایجاد یک تنظیمگر بخشی است، نهادی که بتواند در برابر انحصار دولتی بایستد و تصمیمات پایدار و غیرشخصی بگیرد. در حال حاضر پیشنویس اولیه اساسنامه این نهاد تنظیمگر تهیه شده و جلسات مشترک با متخصصان، انجمنها و صاحبنظران ادامه دارد. هر پیشنهاد، چه اضافه شدن ماده و تبصره، چه حذف آنها، بررسی خواهد شد تا به مدلی برسیم که منافع ملی را تأمین کند.
وی با اشاره به اینکه این اقدام در اجرای تکلیف قانون برنامه پنجم انجام میشود گفت: سالها از تصویب این قانون گذشته اما چون دستگاه اجرایی تمکین نکرده، راهی جز ایجاد نهاد تنظیمگر باقی نمانده است. نمیدانیم این مدل صددرصد موفق خواهد شد یا نه، اما موظفیم مسیر قانونی را طی کنیم.
نورانی در پایان تأکید کرد: تیم تخصصی شورا شامل کارشناسان حقوقی، اقتصادی و حملونقل در حال پیگیری این طرح هستند و ما آماده دریافت نظرات مکتوب و شفاهی تمامی فعالان بخش ریلی هستیم.
گزارش کامل این نشست در شماره ۶۷ فصلنامه ندای حملونقل ریلی منتشر خواهد شد.



