انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

موانع تولید حمل‌ونقل ریلی

خانه » اخبار سایت » اخبار انجمن » موانع تولید حمل‌ونقل ریلی

روز دوشنبه 27 دی ماه 1400 در برنامه “شهر برگ” شبکه پنجم سیما با حضور دکتر سبحان نظری، دبیر انجمن، و چند تن از فعالان بخش حمل و نقل ریلی به نقد و بررسی مشکلات حمل و نقل ریلی پرداخته شد. اهم موضوعات مطروحه توسط دبیر محترم انجمن بدین شرح است:

حمل و نقل ریلی به عنوان شیوه‌ای پاک، ایمن و کم مصرف در جابه‌جایی بار و مسافر در کشورهای مختلف دارای اولویت در حوزه‌های مختلف کسب و کار است. متاسفانه بهره‌وری حمل و نقل ریلی در کشور ما پایین است. هر واگن باری در ایران در یک بازه یک ساله حدودا یک میلیون و دویست هزار تن کیلومتر بار حمل می‌کند. این عدد در کشورهایی مانند روسیه، آمریکا، چین، هند و آلمان که دارای اقتصادهای بزرگ و حمل و نقل ریلی پیشرفته هستند سه تا چهار برابر ایران است.

فرآیند بهره‌برداری از ناوگان ریلی در کشورهای پیشرفته با استفاده از الگوریتم‌های رایانه و از طریق فرآیندهای پیچیده ریاضی صورت می‌پذیرد در حالی که بهره‌برداری از این ناوگان در ایران هنوز به شیوه سنتی و در یک فرآیند انسان محور انجام می‌شود.

معضل دیگر حمل و نقل ریلی در ایران مشکلات ساختاری است. در بسیاری از کشورها حمل و نقل ریلی با همکاری بخش خصوصی و دولتی انجام می‌شود. در ایران شبکه زیرساخت ریلی و همچنین 70 درصد از لکوموتیوها متعلق به بخش دولتی و واگن‌های باری و مسافری و نیز 30 درصد از لکوموتیوها متعلق به بخش خصوصی است. اما مشکل اصلی این است که بهره‌برداری و مدیریت شبکه همچنان دولتی باقی مانده است، در صورتی که از طریق خصوصی‌سازی مدیریت بهره‌برداری شبکه می‌توان به بهبود بهره‌وری حمل و نقل ریلی در کشور امیدوارتر شد.

مشکل دیگر این صنعت موضوع طراحی شبکه ریلی است. در برخی از نقاط این شبکه بسیار خوب طراحی و به مراکز اصلی بار متصل شده است. اما در بعضی نقاط دیگر این بهینگی مورد توجه قرار نگرفته است. متاسفانه در سال‌های اخیر، بعضا روی احداث خطوطی تمرکز و سرمایه‌گذاری شده که قابلیت چندانی برای جذب بار و مسافر ندارند.

برای دیدن این قسمت از برنامه “شهربرگ” کلیک کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

تقاضای تسریع در تشکیل وزارت حمل‌ونقل از رئیس جمهور منتخب

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در نامه ای به رئیس دولت چهارهم، تسریع در تشکیل وزارت حمل‌ونقل Read more

تبریک پنج تشکل حمل و نقل ریلی کشور به مسعود پزشکیان

تین نیوز تشکل های انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، انجمن صنایع ریلی ایران، انجمن Read more

بیانیه تشکل های ریلی خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

پنج تشکل حمل و نقل ریلی کشور بیانیه ای خطاب به نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری منتشر کردند. تشکل های Read more