انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

برقی سازی قطار مشهد - تهران یک گام به جلو

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » برقی سازی قطار مشهد – تهران یک گام به جلو

ایران و چین روزگذشته در پکن تفاهم‌نامه‌ای را با هدف تامین مالی پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی و بسط و تعامل همکاری‌های دوجانبه امضا کردندکه یکی از مهم‌ترین بندهای آن تامین ۸۵ درصد منابع مالی فاینانس پروژه برقی سازی خط آهن تهران -مشهد توسط شرکت اگزیم بانک چین است که نمایندگان این بانک و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خرداد ماه امسال در تهران فرایند عملیاتی آن را بررسی کردند .

البته طبق این قرارداد قرار است  ۱۵ درصد  منابع مالی اجرای این پروژه را دولت ایران تامین کند. موضوعی که چند روز پیش مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی با اشاره به کلنگ زنی پروژه برقی کردن راه‌آهن مشهد ـ تهران در دهه فجر سال گذشته در حضور رئیس جمهور درباره آن گفت: هم اکنون مهم‌ترین مشکل پروژه؛ تامین 15درصد پیش پرداخت قراردادپروژه است که حدود 9هزار و 900میلیارد ریال برآورد می‌شود و متاسفانه ردیف اعتباری دربودجه سال 95 در این باره پیش بینی نشده است .محمدهادی ضیایی مهر در این نشست که در آن اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم حضورداشتند درخواست کرد تا نمایندگان درباره تامین سهم 15 درصدی در اصلاحیه بودجه امسال اهتمام ورزند.

بااین حال مدیران اگزیم بانک به عنوان تامین کننده مالی پروژه که قرار است زمینه فعالیت یک شرکت چینی با آورده حدود دو میلیارد دلاری برای برقی سازی مسیر ۹۰۰ کیلومتری تهران – مشهد را فراهم کند امیدوارند این طرح با سرعت مناسبی اجرا شود.

به گزارش مهر، این تفاهم نامه در حاشیه شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در پکن توسط محمد خزاعی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و سون پینگ(sun ping) معاون بانک صادرات و واردات چین (اگزیم بانک) امضا شده است.

این تفاهم نامه شامل چند بخش است که از آن جمله می‌توان به طرح‌های مربوط به راه، بنادر، حمل و نقل، نیروگاه، مخابرات، پارک‌های صنعتی، گاز و نفت، بخش بهداشت و درمان، کشاورزی و گردشگری اشاره کرد.

یکی از بندهای تفاهم نامه همکاری ایران و چین، علاوه بر تامین اعتبار طرح‌های دولتی درباره تامین اعتبار طرح‌های بخش خصوصی است که پس از طی فرایند لازم و معرفی پروژه‌ها به اگزیم بانک، اجرایی می‌شود. از ویژگی‌های دیگر این سند، نداشتن سقف مشخص برای اجرای پروژه هاست و طرحی که شرایط لازم را داشته باشد، اجرای آن با هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد. براساس این تفاهم نامه، امتیازاتی که  در نظر گرفته شده وام‌های ترجیحی و با نرخ بهره بسیار پایین و دوره باز پرداخت بسیار بلندمدت خواهد بود.

شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین عصر سه شنبه(دیروز) با حضور علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک برگزار شد.

معاملات تجاری ایران و چین از این پس شتاب بیشتری می‌گیرد
معاون وزیر اقتصاد و دارایی کشورمان نیز پس از امضای این تفاهم نامه گفت که امضای تفاهم نامه همکاری میان ایران و«اگزیم بانک» چین ،علاوه بر گسترش مبادلات باعث شتاب بخشی بیشتر در معاملات تجاری میان دو کشور می‌شود.

محمد خزاعی اظهار کرد: امضای این سند همکاری نتیجه چندین نشست وگفت وگوی کارشناسی میان دو کشور است که در آن همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف لحاظ شده است.
وی در عین حال تصریح کرد که این سند باعث می‌شود تا معاملات تجاری ایران و چین از این پس با سرعت بیشتری به پیش سوق داده شود و دو کشور بتوانند در شرایط بهتری با یکدیگر همکاری داشته باشند.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امضای این سند آغاز اجرایی شدن پروژه‌هایی است که به اگزیم بانک برای تامین اعتبارات و منابع مالی لازم معرفی می‌شود و این بانک بر اساس توافقات صورت گرفته در سند همکاری به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

خزاعی یادآور شد که پروژه خط آهن سریع السیر تهران – مشهد یکی از طرح‌هایی است که توافق شده اعتبارات آن از محل این منابع تامین شود.

وی اظهار امیدواری کرد که تا دو ماه دیگر و بعد از انجام مذاکرات مورد نظر، مراسم امضای قرارداد وام بین بانک واردات و صادرات چین(اگزیم بانک) و بانک عامل در ایران انجام و عملیات اجرایی این خط تا قبل از پایان سال 2016 میلادی آغاز شود. خزاعی از مشخصات بارز این تفاهم نامه را تعیین نشدن سقف مشخص برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف اقتصادی بدون در نظر گرفتن محدودیت میان طرفین عنوان کرد. رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی در عین حال به این نکته اشاره کرد که تا پایان امسال و براساس ساز و کار تعریف شده حداقل 4 تا 5 پروژه به این بانک معرفی خواهد شد و این بانک چینی نیز پس از بررسی، آمادگی خود را برای تامین اعتبارات مالی آن اعلام خواهد کرد.

وی همچنین یادآور شد که مسیر معرفی پروژه‌ها به اگزیم بانک، بر اساس توافقات صورت گرفته، «کمیته راهبری» خواهد بود که در سازمان سرمایه گذاری در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

بحران نیروی کشش ریلی؛ گزارشی از روند سقوط تعداد لکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه‌آهن

مطابق داده‌های فوق، درصد آماده به کاری لکوموتیوهای موجود در شبکه ریلی ایران در بازه‌های زمانی بررسی شده با نوسان Read more

تبریک پنج تشکل حمل و نقل ریلی کشور به مسعود پزشکیان

تین نیوز تشکل های انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، انجمن صنایع ریلی ایران، انجمن Read more

ماده 12 هیچ گشایشی برای شرکت های ریلی ایجاد نمی کند

تین نیوز در سال 1401 مجموع واگن‌های باری و مسافری تولید و عرضه شده به صنعت ریلی بالغ بر 1800 Read more