انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

بدقولی از جنس روسی

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » بدقولی از جنس روسی

پس از آنکه ایران کار ساخت پروژه‌های جدید زیرساختی ریلی را با طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران– اصفهان و برقی‌سازی خط تهران– مشهد آغاز کرد، این بار یکی از اصلی‌ترین خطوط اتصالی مرکز کشور به شمال شرق در دستور کار قرار گرفته که می‌تواند در کنار اهداف مسافرتی در حوزه ترانزیت نیز نقشی جدی ایفا کند.

برقی‌سازی خط راه‌آهن گرمسار به اینچه‌برون که از ماه‌ها قبل مطرح بوده کشور روسیه را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشتریان سرمایه‌گذاری در این پروژه مطرح کرده است. کشوری که در طول ماه‌های گذشته و از طریق مذاکرات با مقامات اقتصادی ایران به دنبال نهایی کردن ساخت این پروژه بود.

مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن در پاییز سال گذشته اعلام کرده بود که روس‌ها آماده سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی در برقی‌سازی این پروژه عظیم هستند. پس از آن نیز در جریان سیزدهمین اجلاس مشترک اقتصادی ایران و روسیه که در اواخر آذرماه امسال برگزار شد بار دیگر امضاء موافقت‌نامه تامین مالی این پروژه در دستور کار قرار گرفت تا یک گام دیگر به سمت نهایی شدن بردارد.

به دنبال این مذاکرات سرانجام هیات وزیران در مصوبه‌ای مبلغ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو برای اجرای دو طرح زیرساختی تصویب کرد که از این رقم یک میلیارد یورو به برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار به اینچه‌برون اختصاص می‌یابد. مصوبه ابلاغ شده از سوی معاون اول رییس جمهور اجرای تبصره ۳۸ الحاقی قانون بودجه سال ۱۳۹۵ است. براساس این تبصره به دولت اجازه داده شده با رعایت سقف مقرر در تبصره ۳ قانون تا مبلغ پنج میلیارد دلار از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تسهیلات دریافت کند.

به این ترتیب پس از چند ماه گمانه‌زنی سومین پروژه نوین ریلی در ایران با مشارکت و سرمایه‌گذاری مستقیم روس‌ها ساخته خواهد شد. این پروژه که در مسیر خود از ساری و گرگان نیز عبور می‌کند به عنوان یکی از قدیمی‌ترین خطوط ریلی کشور می‌تواند بخش قابل توجهی از بار ترافیکی سفرهای ریلی به شمال شرق ایران را به دوش بکشد.

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود ضمن آن که از شرکت راه‌آهن خواسته است قراردادش را با روس‌ها محکم ببندد و تضمین‌های محکم و غرامت بگذارد، نوشته است: روس‌ها بدقول هستند سابقه نیروگاه بوشهر، خلف وعده فروش تجهیزات سوخو 27، فروش اطلاعات میدان آزادگان و این که میدان نفتی ایران را اصلا کار نکردند رفتند عراق!

این کابر در ادامه یادآور شده است: چنین نشود که  20 سال با روس‌ها کارمان بشود مذاکره که کی خط برقی می‌شود و آنها هم دست ایران را  توی پوست گردو بگذارند. قرارداد را باید دقیق، حقوقی، محکم با تعیین غرامت و تضمین های محکم نوشت مخصوصا با روسها،البته مخالف روسیه نیستیم ولی به نظرم روس‌ها کمی به بدقولی معروفند!

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

خلاصه‌ای از سه روز نمایشگاه هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور ۳۱۲ شرکت حمل‌ونقل بخش خصوصی، Read more

فقر سرمایه‌گذاری

دنیای اقتصاد محمد رجبی/ کارشناس ریلیحوزه حمل‌ونقل ریلی مانند دیگر حوزه‌های اقتصادی با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه است که برخی Read more

نرخ بلیت مسافری با هزینه ها همخوانی ندارد/ بیشتر شرکت‌های مسافری ریلی منحل شده است

ریل نیوز ناصر غفاری، مدیرعامل شرکت مهتاب سیر جم و رئیس هیئت مدیره شرکت سفیر ریل آسیا در گفتگو با Read more