جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راهآهن، در پاسخ به پرسش خبرنگار تیننیوز درباره وضعیت سرمایهگذاری در حوزه واگنهای مخزندار، با اشاره به افزایش انگیزه سرمایهگذاری در شرکتهای مخزندار در پی برنامهریزیها و اقدامات انجامشده توسط راهآهن، اظهار کرد: در گذشته در حق راهآهن و شرکتهای مخزندار ظلم میشد و انگیزه سرمایهگذاری در این بخش از بین رفته بود.
مدیرعامل راهآهن بیان کرد: تعرفه حمل ریلی مواد نفتی تنها ۵۸ درصد تعرفه جادهای بود و با وجود این، ۹۰ درصد بار از طریق جاده حمل میشد و سهم ریل به حدود ۱۰ درصد میرسید. وی تأکید کرد: اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا میکرد، ادامه فعالیت برای شرکتهای ریلی مخزندار توجیه اقتصادی نداشت و تنها نیاز کشور در شرایط خاص، از جمله تأمین سوخت نیروگاهها، باعث تداوم این وضعیت شده بود.
به گفته دکتر ذاکری، پس از مذاکرات و رفع موانع حقوقی و بودجهای، در شهریورماه توافق سهجانبهای میان سازمان بهینهسازی مصرف، شرکت ملی نفت و راهآهن جمهوری اسلامی ایران منعقد شد که ابعاد مختلفی داشت و تعرفهها اصلاح شد و سهم شرکتهای ریلی در آن ۳۰ درصد تعیین شد. وی افزود: با بررسی آمارها مشخص شد سرمایهگذاری در این حوزه رو به کاهش است، بنابراین برای ایجاد انگیزه، با پیشنهاد شرکتهای حملونقلی و موافقت هیئتمدیره، این سهم به ۳۷ درصد افزایش یافت. این مصوبه ابلاغ شده و هماکنون در حال اجراست.
مدیرعامل راهآهن در پایان تصریح کرد: امروز شاهد افزایش انگیزه مخزندارها برای سرمایهگذاری هستیم و توافق کردهایم که سود این بخش دوباره به صنعت ریلی بازگردد و در توسعه و نوسازی ناوگان مورد استفاده قرار گیرد.



