جلسه کارگروه فنی انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته

بازگشت به نوشته‌ها

جلسه کارگروه فنی انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته

جلسه کارگروه فنی انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته در روز سه شنبه مورخ ۵ شهریور در محل انجمن صنفی با موضوع بررسی ابلاغیه راه‌آهن در مورد الزام وجود بازرسی فنی به ریاست جناب آقای دکتر تقی زاده و با حضور نمایندگان و مدیران عامل شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و نماینده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

ابتدا جناب آقای حاجی‌باقری مدیر کل ناوگان باری شرح مختصری در مورد سطوح نظارتی از جمله نظارت دولتی مطرح نمود و سپس بالا بودن نرخ تعمیرات ویژه در محورهای ریلی و وجود قطعات نامرغوب و غیر استاندارد را از جمله مشکلات عمده صنعت ریلی عنوان کرد.

ایشان در ادامه جزئیاتی از ابلاغیه اعزام وجود شرکت‌های بازرسی فنی و جایگزینی یک شرکت یا شخص حقوقی به جای ناظران شرکت های صاحب واگن در کارگاه‌های نگهداری و تعمیرات مطرح نمود و این موضوع را لازمه‌‌ی تضمین ایمنی و حل مشکلات به وجود آمده دانست.

سپس نمایندگان و مدیران عامل بخش خصوصی هر کدام به صورت جداگانه نظرات خود را در خصوص موضوع جلسه مطرح نمودند که در پایان می‌توان به موارد زیر به عنوان شرح مختصری از جلسه اشاره کرد:

* لزوم جدیت در به ثمر رسیدن نتایج جلسات انجمن در مورد ابلاغیه های راه‌آهن با توجه به اتمسفر مطلوب در راه‌آهن نسبت به حمایت از بخش خصوصی

* مخالفت عمده اعضای انجمن با افزایش بازرسی‌ها و فرایندهای نظارتی ابلاغ شده توسط راه آهن

* اشاره به عدم تضمین تعهدات کافی توسط شرکت های بازرسی فنی

* اشاره به سطح نامطلوب دانش، مهارت و امکانات شرکت‌های بازرسی معرفی شده توسط راه‌آهن

* بازرسی‌ها بایستی با مسئولیت شرکت‌های پیمانکاری نگهداری تعمیرات انجام شود که با گذاشتن جریمه سنگین برای تعمیرات خراب و بالابردن مدت زمان گارانتی تعمیرات، تضمین کننده انجام نگهداری تعمیرات به صورت مطلوب شود.

* بررسی وضعیت فعلی و مقایسه آن با آمار گذشته نشان‌دهنده آن است که الزامات و فرآیندهای تعریف شده توسط راه آهن در مورد نگهداری تعمیرات واگن ها نه تنها باعث بهبود شرایط نشده بلکه نرخ خرابی ها و خواب واگن ها را بالا برده است.

*  با توجه به اخذ هزینه‌های مدیریت شبکه توسط راه‌آهن و مسئولیت راه‌آهن در قبال ایمنی سیر و حرکت در شبکه، راه‌آهن خود مسئول نظارت بر این موضوع است و بایستی هزینه آن را متقبل شود.

*بازرسی‌ها بایستی به صورت دوره ای از کارگاه‌های نگهداری تعمیرات صورت بگیرد و کارگاه های تعمیراتی ملزم به داشتن امکانات کافی برای تست و بازرسی های لازم از تعمیرات خود باشند.

*با توجه به استانداردهای فرآیند بازرسی، شرکت‌های بازرسی نباید رابطه‌ی مستقیم مالی با شرکت‌های صاحب واگن داشته باشند.

*همچنین دبیر انجمن به این نکته اشاره نمود که در کشورهای پیشرو در صنعت ریلی و استانداردهای ECM اروپا، انجام بازرسی نهایی توسط پیمانکاران نگهداری تعمیرات انجام شده و مشارکت شرکت‌های صاحب واگن با شرکت های بازرسی فنی به صورت اختیاری می باشد.

جمع‌بندی جلسه

  1. راه آهن بایستی صرفا بر روی کیفیت تعمیرات خوب تاکید داشته و هزینه عدم کیفیت را افزایش دهد، نه اینکه قرارداد با شرکت‌های بازرسی فنی توسط شرکت‌ها را الزام کند.
  2. شارژ هزینه موارد نقص به پیمانکار تعمیراتی او را ملزم به ارائه خدمات مطلوب می‌نماید و مجبور می‌گردد تا نیروهای توانمند و ابزارهای کنترلی قوی‌تری را بکار گیرد.
  3. راه‌آهن در پیدا کردن پیمانکار تعمیراتی مناسب باید ضوابط خود را اصلاح کند.
  4. اگر قطعه یا پیمانکار مناسب وجود نداشته باشد، منجر به توقف کار می‌شود که بایستی راهکاری در این خصوص ارائه داد.
  5. هنگامی که واگن تحویل راه‌آهن می‌شود، مشکلات سرقت و خرابی خط و غیره منجر به صدمات جدی و عدم ایمنی و توقف قطار می‌گردد که بایستی راه آهن آن را برطرف نماید.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + نوزده =

بازگشت به نوشته‌ها