انتشار گزارش تحلیل روند تغییرات کرایه حمل ریلی و جاده ای

بازگشت به نوشته‌ها

انتشار گزارش تحلیل روند تغییرات کرایه حمل ریلی و جاده ای

انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در گزارشی روند تغییرات کرایه حمل ریلی و جاده ای را بین سالهای 84 تا 95 بررسی نمود. اهم نتایج این گزارش عبارتند از:
– در مجموع نسبت متوسط تعرفه ریلی به متوسط تعرفه جاده ای روندی نسبتا کاهشی داشته است بطوریکه از 86% در سال 88 به 71% در سال 95 رسیده است. این شاخص با حذف حق دسترسی از تعرفه ریلی به حدود 51 درصد در سال 95 بالغ گردیده است که در اینصورت حمل و نقل ریلی علاوه بر برخورداری از مزیت های بارزی نظیر کاهش هفت برابری مصرف سوخت, ایمنی بالا و سازگاری با محیط زیست, از حیث متوسط تعرفه نیز حدود یک دوم متوسط تعرفه جاده ای می باشد. (البته هزینه حمل ترکیبی به بخشی از بارهای ریلی در مسیر های کوتاه مبادی بارگیری و مقاصد تخلیه اضافه می گردد که بایستی به عنوان بخشی از کرایه ریلی محسوب گردد که عمدتا بدلیل عدم وجود بارنامه برای این بخش از بارها امکان تخمین دقیق آن وجود ندارد).
– نرخ رشد تعرفه ریلی در طول سالیان اخیر همواره پائین تر از نرخ رشد متوسط سطح عمومی قیمت ها (تورم) بوده است. به عبارتی سهم بخش حمل و نقل ریلی در قیمت تمام شده کالاها و خدمات کاهنده بوده و کمتر از سایر عوامل در افزایش قیمت ها نقش داشته است.
– سیاست های دولت در یکسان سازی تعرفه دسترسی به شبکه ریلی و جاده ای در بین سالهای 90 تا 93 با تاکید بیشتری بر کاهش تعرفه دسترسی به شبکه ریلی انجام گرفته است در حالیکه بین سالهای 94 و 95 این سیاست با شیب کندتری ادامه یافته است که می تواند ناشی از کاهش حمایت های مالی دولت از بخش ریلی باشد.
– نظر به اینکه بالغ بر 70 درصد از لکوموتیو های فعال در حمل و نقل ریلی در اختیار و مالکیت شرکت راه آهن قرار دارد افزایش بیشتر سهم لکوموتیو از تعرفه حمل بار در سال های اخیر جای تامل و بررسی بیشتری دارد. این سیاست را می توان بعنوان جبران بخشی از کاهش تعرفه دسترسی به شبکه ریلی تلقی نمود. این در حالی است که علی رغم روند کاهشی تعرفه ریلی سهم مالکانه واگن نیز در سه سال اخیر روندی کاهشی داشته. (به منظور جلوگیری از بروز تضاد منافع بین شرکت راه آهن و شرکت های حمل و نقل ریلی در حوزه تامین نیروی کشش, لازم است شرکت راه آهن به مرور نسبت به واگذاری لکوموتیو های در اختیار خود به بخش خصوصی اقدام نماید).
– علی رغم پائین بودن متوسط تعرفه ریلی نسبت به جاده, لیکن موانعی در درون بخش ریلی همچنان وجود دارد که از ارتقاء سهم ریلی جلوگیری می نماید که لازم است اقداماتی مضاعف در بخش ریلی صورت گیرد تا مزیت تعرفه ریلی کاملا بالفعل گردد. اقداماتی نظیر افزایش بهره وری, کاهش زمان سیر بار و افزایش سرعت بازرگانی.

برای دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه: https://rtcguild.ir/?p=2085&preview=true

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها