نشست تخصصی “بررسی علل و راهکارهای مشکلات حمل‌و‌نقل ریلی”

بازگشت به نوشته‌ها

نشست تخصصی “بررسی علل و راهکارهای مشکلات حمل‌و‌نقل ریلی”

نشست تخصصی در روز سه‌شنبه 26 شهریور با موضوع بررسی علل و راهکارهای مشکلات حمل‌و‌نقل ریلی، در انجمن صنفی شرکت های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته برگزار شد. در این نشست جناب آقایان:
⋇مهرداد تقی زاده دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی
⋇اشرفی، مدیر عامل محترم شرکت گلرنگ ترابر
⋇رجبی، رئیس محترم انجمن صنفی شرکت­های حمل­ونقل ریلی و مدیرعامل شرکت رجا
⋇صدیق پور، مدیرعامل محترم سابق شرکت ترکیب حمل و نقل
⋇نظری، مدیر عامل محترم شرکت ترکیب حمل و نقل
⋇بندرچیان، مدیر عامل محترم شرکت رایمند راشا
⋇قره گوزلو، مدیرعامل شرکت ریل کاران ورسک
⋇محمودی، قربانعلی، گرجستانی، قلاوند، سرکار خانم‌ها عزیزی و احمدی کارشناسان انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، حضور داشتند.

پیرو نشست قبلی در مورد مشکلات راه آهن و بخش خصوصی، این نشست با موضوع بررسی علل و راهکارهای موجود در شرکت راه‌آهن و بخش خصوصی برگزار گردید. از جمله مهم‌ترین علل مطرح شده در جلسه، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

– عدم برنامه‌ریزی، عدم تمایل به توسعه و ضعف در مطالبات از راه‌آهن

– ضعف همیشگی مدیریت در راه‌آهن و عدم موفقیت در جذب نیروی انسانی کارآمد و متخصص به دلیل نبود انگیزه کافی

– توجیه‌ناپذیری اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذار خصوصی و تفاوت بسیار زیاد در تعرفه حق دسترسی بین جاده و ریل

– بحرانی‌بودن دائمی اوضاع، عدم توجه به مسائل استراتژیک، عدم اولویت‌بندی برای پروژه های ریلی، عدم‌توجه به جذب منابع خصوصی و تمایل مدیران ارشد برای نگهداشتن قدرت(مانند عدم واگذاری لوکوموتیوها)

– مظلوم بودن حمل ونقل ریلی در دولت، بودجه‌بندی و سیاست گذاری‌ها، پایین بودن قیمت سوخت، تعدد شرکت های خصوصی در بخش ریلی و توسعه اشتباه شبکه ریلی

– عدم وجود مدل کسب و کار و بازار رقابتی در بین شرکت های حمل و نقل ریلی

– حذف شورای عالی فنی از بدنه راه آهن

سپس دکتر تقی زاده از حاضرین خواست تا مواردی از اقدامات مثبت و کارآمد، انجام شده در راه‌آهن را، مطرح نمایند که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

      • خصوصی‌سازی
      • قطارهای برنامه‌ای
      • مشوق‌های سرمایه‌گذاری در افزایش ناوگان باری
      • تضمین راه‌آهن برای سرمایه گذاری‌ها
      • دوخطه و بلاک بندی کردن مسیر تهران-مشهد
      • تحول در قطار‌های مسافری
      • استفاده از سیستم‌های هوشمند کنترلی
      • اجرای طرح قابلیت‌سازی در راه‌آهن

     

    در نهایت دکتر اشرفی گزارشی تحت عنوان ” کلید حل مشکلات صنعت ریلی در مکزیک” را ارائه نمودند و پیشنهادی مبنی بر تهیه گزارشی از ابزارهای استاندارد برای بهبود ساختار ریلی با توجه به سابقه 200 ساله صنعت ریلی در جهان، مطرح نمود.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها