جابجایی یک میلیون مسافر و ۶ میلیون تن بار، در راه آهن خواف ـ هرات

بازگشت به نوشته‌ها

جابجایی یک میلیون مسافر و ۶ میلیون تن بار، در راه آهن خواف ـ هرات

به گزارش خبرنگار دوماهنامه ندای حمل و نقل ریلی راه‌آهن خواف ـ هرات در ۴ قطعه اجرا و تکمیل شد که قطعه یک تا سه توسط ایران ساخته شد و قطعه سه که در خاک افغانستان بود از محل کمک‌های ایران به افغانستان تأمین مالی شد.

به گزارش خبرنگار دوماهنامه ندای حمل و نقل ریلی، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن امروز در نشست خبری یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی را در بخش توسعه ریلی کشور، اتصال راه‌آهن و شبکه ریلی به کشورهای همسایه دانست.
خطیبی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر یکی از کریدورهایی که در شبکه ریلی مورد توجه است، کریدور ترانزیتی شرق ـ غرب است.
راه‌آهن خواف ـ هرات به طول ۲۲۰ کیلومتر تا شهر هرات افغانستان در قالب ۴ قطعه اجرا می‌شود که حلقه مفقوده این کریدور بود.
۳ قطعه آن توسط کشور ایران و وزارت راه و قطعه چهارم توسط افغانستان ساخته می‌شود.
دو قطعه اول به طول ۷۷ کیلومتر در خاک ایران ساخته شد، قطعه سوم به طول ۶۳ کیلومتر توسط ایران در خاک افغانستان ساخته شد، همچنین ایستگاه روزنک نیز در انتهای قطعه سوم توسط ایران تکمیل شد و قطعه چهارم به طول ۸۰ کیلومتر توسط طرف افغانستانی تکمیل شد.

استفاده از سوزن ساخت داخل
بخشی از ریل این مسیر ریلی چون از قبل وارد کشور شده بود، وارداتی است، اما از سال ۹۷ که ذوب‌آهن اقدام به تأمین ریل ملی کرد ما در ریل‌گذاری‌ها از ریل ایرانی استفاده می‌کنیم. مگر آنکه ریلی از قبل وارد کشور شده باشد، حتی در ایستگاه‌ روزنک علاوه بر ریل از سوزن ریل که در داخل تولید شده بود، استفاده کردیم.
در ۶ پروژه ریلی تأمین ریل به صورت متمرکز توسط کارفرما (دولت) انجام شده است. در سال برای پروژه خط آهن خواف ـ هرات جابجایی یک میلیون مسافر و ۶ میلیون تن بار هدف‌گذاری شد.

اتصال کشورهای چین، ترکمنستان و قزاقستان را به ایران
راه‌آهن خواف ـ هرات در کنار اتصال ایران به افغانستان بخشی از کریدور ریلی ترانزیتی شرق ـ غرب است.
در ادامه هم کشور افغانستان هرات را به مزار شریف متصل می‌کند و مزار شریف هم به شبکه ریلی متصل است. با تکمیل خواف ـ هرات کریدور ریلی شرقی ـ غربی خواهیم داشت که چین، ترکمنستان و قرقیزستان را به ایران متصل می‌کند.
قطعه سوم که در خاک افغانستان ساخته شد از محل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان اجرا شد که ارزش امروز آن حداقل ۱۱۰۰ میلیارد تومان است.
برای کل قطعات یک تا سه در خط آهن خواف ـ هرات ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شد که ارزش روز آن ۲۵۰۰ میلیارد تومان است. اگر نرخ ارز فعلی در بازار آزاد در نظر بگیریم، ریل ملی ارزان‌تر از ریل بین المللی است.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها