مسیر ریلی خواف-هرات موثر در توسعه مراودات

بازگشت به نوشته‌ها

مسیر ریلی خواف-هرات موثر در توسعه مراودات

به گزارش خبرنگار دوماهنامه ندای حمل و نقل ریلی علی جدی نماینده مردم شیروان در مجلس، توسعه همکاری های اقتصادی میان دو ملت ایران و افغانستان را به خاطر مرزهای زمینی زیادی که میان دو کشور وجود دارد از دیرباز مورد توجه دانست.

تاثیر راه های ارتباطی در توسعه مراودات

علی جدی در ادامه بیان کرد: ارتباط ما با افغانستان به خاطر ریشه های مذهبی و فرهنگی مشترک و همچنین زبان فارسی از دیرباز مورد تأکید و تقویت دو دولت قرار داشته است.
یکی از مواردی که می تواند بر توسعه مراودات تجاری ما تأثیر گذار باشد بدون شک افتتاح راه های ارتباطی و دسترسی آسان برای تجار جهت تبادل کالا است که دولت تدبیر و امید بر این موضوع توجه بسیاری کرده است.

دستاوردهای افتتاح راه آهن خواف- هرات

وی در پاسخ به این سؤال که افتتاح راه آهن خواف – هرات چه دستاوردهایی را برای دو کشور در بر دارد بیان کرد: در شرق کشور و خاک افغانستان معادن بسیاری وجود دارد که حمل و نقل بار آن ها تا پیش از این از طریق مرز زمینی دوغارون انجام می شد و این موضوع سبب افزایش هزینه ها و توقف بیش از حد کامیون ها در مرزها را به همراه داشت ولی با افتتاح این خط ریلی جدید می توان امیدوار بود که با تعداد بیشتر واگن های اختصاص یافته به این امر و حذف محدودیت های عبورو مروری سبب بهره وری اقتصادی و رونق تجارت میان دو کشور باشیم.

ضرورت افزایش راه های ارتباطی

دیدار اخیر رؤسای جمهور دو کشور در تقویت توسعه ارتباطی در حوزه های مختلف تأثیرگذار بوده است.
در مجلس همواره بر توسعه روابط با کشورهای همسایه نظر مثبتی وجود داشته است و لازمه این موارد ایجاد و افزایش راه های ارتباطی است.
در سال های اخیر در حوزه ریلی، ما با توسعه و تجهیز ناوگان و افزایش ظرفیت واگن های باری و مسافری در میان کشورهای دارای خطوط ریلی روبرو بودیم و امیدواریم که با افتتاح این خط جدیدی که قرار است در حوزه باری فعالیت کند، شاهد گسترش ظرفیت های اقتصادی و افزایش صادرات و اردات باشیم.

اتصال خط مشهد – گرگان به کریدور ریلی چابهار

انجام این طرح در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفته است و در نظر داریم تا با مطالعه و تعیین بودجه لازم انجام این امر هر چه سریعتر محقق شود چون این خط از نظر تسهیل مراودات بازرگانی بسیار اقتصادی است و هزینه های تجار را کاهش می دهد.

نحوه واردات کالا با هزینه اندک

گسترش روابط با همسایگان شرقی و شمال شرق کشور که بازار کالاهای اساسی بکری را دارا هستند نیازمند توجه مسئولان کشور هستند.
با توجه شرایط تحریم و مشکل تأمین کالا؛ توجه به بازارهای کشورهایی چون افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و … که از نظر تولید مواد غذایی، کشاورزی و مواد اولیه کالاهای اساسی بکر هستند می تواند به ما در واردات با هزینه های اندک و دور زدن تحریم ها کمک بسیاری کند که از این نظر توجه مسئولان عالی کشور را می طلبد و باید بر روی ان برنامه ریزی کنند.

اهداف راه اندازی مسیر ریلی خواف- هرات

راه آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده است و خواف استان خراسان رضوی را به هرات شهر پرجعیت در غرب افغانستان متصل خواهد کرد.
از جمله اهداف راه اندازی این مسیر ریلی، اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون و … عنوان شده است.
قرار است که افتتاح این پروژه در نیمه آبان ماه امسال توسط مسئولان عالی کشوری به صورت رسمی آغاز شود.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها