گفت و گو با جناب آقای مجتبی لطفی مدیرعامل شرکت البرز نیرو

بازگشت به نوشته‌ها

گفت و گو با جناب آقای مجتبی لطفی مدیرعامل شرکت البرز نیرو

توسعه حمل‌و‌نقل ریلی نیازمند ایجاد مشوق های عملی و زودبازده است

به مناسبت هفته حمل و نقل گفتگویی با مهندس مجتبی لطفی در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی، سرمایه گذاری درنوسازی ناوگان، ارتباط ریل به بنادر، ایجاد مشوق‌ها در سرمایه‌گذاری، خصوصی‌سازی ناوگان لکوموتیو و بازگشت راه‌آهن به وظیفه اصلی خود یعنی رگولاتوری و توسعه زیرساخت‌ها و موارد و چالش‌های دیگر داشته ایم، مختصری از این گفتگو را بخوانید. ادامه این گفتگو را می‌توانید در شماره 42 ندای حمل‌و‌نقل ریلی دنبال کنید.

ایجاد ارتباط مؤثر بین مدهای مختلف حمل ونقل

مجتبی لطفی درخصوص ایجاد ارتباط موثر حمل‌و‌نقل ریلی با حمل‌و‌نقل جاده‌ای و ریلی گفت: حمل‌و‌نقل در همه کشورها یک سیستم یکپارچه است و در همه کشورها مدهای مختلف زمینی، ریلی، دریایی و هوایی دارد. کشور ما به دلیل موقعیت خاص و استراتژیک در منطقه و اتصال آن از سمت جنوب به شاهراه‌های دریایی و انجام بیشتر واردات و صادرات کشور از این محور دارای بار ترانزیتی است، به همین دلیل حمل‌و‌نقل ترکیبی از اهمیت بیشتری برخوردار است و بنادر مهم کشور به شبکه ریلی متصل شده‌اند اما به اندازه کافی از ظرفیت آن استفاده نمی‌شود. مطالعات زیادی صورت گرفته و شبکه حمل‌و‌نقل ریلی این آمادگی را دارد تا با تجهیزاتی که در اختیار دارد بخش زیادی از بارهای صادراتی و وارداتی را در داخل کشور حمل کند. اما برای ایفای نقش بیشتر نیاز به توسعه ناوگان و شبکه دارد.

وی سخن از ایجاد مشوق های عملی و زودبازده و نیز تضمین بارودرآمد جهت سرمایه‌گذاری‌های جدید و نوسازی ناوگان ریلی به میان آورد و گفت: اقتصاد حمل و نقل امروز با مشکلات بسیاری روبروست. در بحث سرمایه گذاری این مشکلات دو چندان است. شرکت‌هایی که در گذشته سرمایه گذاری کرده اند امروز مشکلات سرمایه گذاری جدید و تامین سرمایه با نرخ های جدید را ندارند و بیشتر مشکلات آن‌ها در خصوص اداره سرمایه گذاری‌های انجام شده و ایجاد اقتصاد حمل و نقل است تا بتوانند درآمد و سود داشته باشند.

سرمایه‌گذاری‌های جدید با توجه به تغییرات و نوسانات ارزش ریال، در مقابل ارزهای دیگرگران تمام می‌شود. امروز قیمت یک دستگاه واگن مسافری، باری، لکوموتیو چندین برابر قیمت چند سال گذشته است و عملا بدون مشوق اقتصادی که هزینه‌های مالی را کاهش دهد سرمایه‌گذاری ها توجیه اقتصادی ندارد. یعنی علاوه بر اینکه تامین سرمایه می‌کند باید هزینه های مالی را برای سرمایه گذار کاهش دهد در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت که سرمایه گذاری های بزرگ توسط بخش خصوصی صورت گیرد.

وجود مشوق ها اهمیت دوچندانی دارد و امیدواریم راه آهن که این کار را هدایت می کند بتواند مشوق های بیشتری را برای سرمایه گذاری جلب کند. تلاش های بسیاری در خصوص تبصره 18 شده است که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها