ورود اولین قطار ایرانی به افغانستان

بازگشت به نوشته‌ها

ورود اولین قطار ایرانی به افغانستان

به گزارش خبرنگار دوماهنامه ندای حمل و نقل ریلی عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور از روند آزمایشی ورود قطار باری و مسافری از ایران به افغانستان با حضور مسئولین خط آهن ایران و افغانستان خبر داد.

خطیبی در گفتگو با خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن زمان افتتاح راه آهن خواف – هرات، طبق هماهنگی هایی که شرکت راه آهن ج.ا.ا با راه آهن افغانستان انجام داد قطار تست باری، دیروز ۱۲ آبان عملیاتی شد. قطار مسافری هیأتی از مسئولین ایرانی نیز راهی شد که در ایستگاه روزنک با مسئولین راه آهن افغانستان دیداری داشتند.

حرکت دو قطار باری و مسافری به نوعی آزمایشی بود، تا مراحل نهایی اجرایی پروژه به انجام برسد.

معاون شرکت ساخت در ادامه در خصوص مسائل مرزبانی گفت: هماهنگی های لازم با مرزبانی درایران و افغانستان و مسائل مربوط به گمرکی مورد آزمایش قرار گرفت. بار ارسالی سیمان بخش خصوصی بود که وارد خاک افغانستان از مسیر ریلی خواف-هرات شد.

میزان بار ارسالی سیمان و به میزان ۵۰۰ تن گزارش شده است

در اواخر آدرماه مقرر است به صورت رسمی افتتاح این خط و مبادلات و مراودات باری و ترانزیتی بین دو کشور ایران و افغانستان از طریق ریل صورت گیرد.

هدف گذاری طرح خط آهن خواف-هرات
هدف گذاری که در این طرح صورت گرفته جابه جایی حدود ۳ میلیون تن بار در سال است که شامل انواع محصولاتی است که از طریق ایران به افغانستان صادر می شود.

کالاها و محصولات صادراتی به افغانستان شامل مصالح ساختمانی، فرآورده های نفتی، سیمان و مواد غذایی می باشد.

طبق آمارهایی که انجام شده حجم بار صادراتی تا ۶ میلیون تن در سال می تواند ارتقاء پیدا کند.

در مورد جابه جایی مسافر در جلسه ای که روز گذشته با مسئولین راه آهن افغانستان در روزنک داشتیم مسئولین افغانستان هم اعلام آمادگی کردند تا پس از موضوع جا به جایی بار در خصوص جابه جایی مسافر نیز مذاکراتی داشته باشیم.

اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مسیر ریلی خواف-هرات
خطیبی در ادامه به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خواف هرات اشاره کرد:

در اهداف کوتاه مدت، اتصال سریع دو کشور است.

کشور افغانستان محصور در خشکی است و این احداث این خط برای افغانستان مزیت های بسیاری دارد زیرا از طریق شبکه ریلی ایران می تواند با دنیا ارتباط داشته باشد. از طریق بنادر جنوبی و مرزهای ریلی شمالی به حوزه قفقاز و اروپا و حتی به عراق ودریای مدیترانه می تواند متصل شود.

برای ایران نیز برخورداری از این حجم بار ترانزیتی که مقرر است توسط افغان ها صورت گیرد و حجم بار صادراتی که افغانستان به هندوستان و پاکستان دارد که حدود ۵۰ درصد از حجم بار را به خود اختصاص می دهد می تواند از طریق شبکه ریلی ایران صورت گیرد و موجب می شود تا بتوانیم آمار ترانزیتی کشور را ارتقاءدهیم.

احداث خط خواف – هرات در خصوص مناسبات اجتماعی فرهنگی بسیار موثر است.

صرفه جویی در مصرف سوخت
در مورد صرفه جویی در مصرف سوخت نیز بسیار موثر خواهد بود.

آمارها نشان می دهددر مورد تردد مسافران بین ایران و افغانستان در زمان آغاز به کار جا به جایی مسافر، سالیانه ۳۰۰ هزار نفر از این مسیر سفر ریلی داشته باشند.

خطیبی در ادامه بیان کرد:دیروز به همراه هیئت مسئولین از مشهد تا ایستگاه روزنک با قطار مسافری سفر داشتیم که بسیار راحت بود. این موارد که گفته شد برنامه های کوتاه مدتی است که برنامه ریزی شده است.

اهداف و برنامه ریزی های بلند مدت
تدام بخشیدن به توسعه راه آهن در افغانستان از اهداف و برنامه های دراز مدت است.

یعنی ادامه این خط آهن به هرات و هرات به مزار شریف و حیرتان که مرز افغانستان و ازبکستان است و اتصال آن به تورغندی که ترکمنستان را به این شبکه متصل می کند، در برنامه دراز مدت کریدور ریلی شرقی غربی شکل می گیرد که تمامی کشورهای این منطقه از این کریدور متنعم می شوند و اولین قدم برای رسیدن به آن اهداف عالیه است که در حال شکل گیری است.

امکان اتصال مستقیم ایران به چین از مسیر افغانستان وجود دارد؟
خط آهن ایران نمی تواند مستقیم به چین متصل شود زیرا از کریدور حد فاصل کشور ما تا چین چندین کشور دیگر هم هستند. مفهوم اتصال به چین این است که کشورهایی که در این کریدورها قرار می گیرند می توانند با هم مرتبط شوند. ایران به افغانستان متصل می شود و افغانستان به ازبکستان و از طریق ازبکستان به قرقیزستان و طبیعتا چین متصل می شوند.

اینکه ایران فقط از طریق خاک افغانستان به چین متصل شود اتفاق نخواهد افتاد.

خطیبی گفت: در مذاکراتی که با مسئولین راه آهن افغانستان صورت گرفته و در برنامه های جدی راه آهن افغانستان این برنامه ریزی شده که هرات را به مزار شریف متصل کنند. اتصال هرات به مزار شریف و سپس به ازبکستان عملا می تواند بخش بزرگ و مهمی از این کریدور را که به آن اشاره شد، تامین کند.

دستور اجرای قطعه چهارم خواف-هرات
خطوطی که مربوط به خط آهن ازبکستان هست با استانداردهای کشور ما متفاوت است. مقرر است همزمان با آغاز رسمی و بهره برداری از راه آهن خواف هرات، قطعه چهارم این خط آهن، دستور اجرا داده شود و آن خط با عرض ۱۴-۳۵ اجرا می شود که مطابق با مشخصات خط آهن نرمال کشور ما است.

خط راه آهن هرات به مزار شریف از برنامه های جدی توسعه ای راه آهن کشور افغانستان است.
در خصوص زمان بهره برداری از قطعه چهارم اطلاعاتی داده نشده است.

طول قطعه چهارم خط آهن خواف – هرات ۸۰ کیلومتر است که به دوقطعه چهارم الف و ب و هر کدام به طول ۴۰ کیلومتر تقسیم بندی شده است. قطعه چهارم الف همزمان با بهره برداری از خط آهن خواف – روزنک دستور اجرا خواهد گرفت و قطعه چهارم ب در فاصله زمانی کمی برای اجرا به مناقصه می گذارند.

سرمایه گذار و تامین منابع اجرا و ساخت قطعه چهارم الف بر عهده ایتالیا است که یک شرکت قزاقی در مناقصه اجرا برنده شده است.

امید مهندسین ایرانی در ساخت و اجرای قطعه چهارم ب خط ریلی خواف-هرات
امیدواریم که بتوانیم در قطعه چهارم ب خط خواف – هرات مشارکت مهندسین ایرانی و بخش خصوصی را داشته باشیم.

خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت خط آهن خواف – روزنک کاملا به اتمام رسیده و و پس از اتمام کامل خط به بهره برداری می رسد بیان کرد:

هیچ سرمایه گذاری را در هیچ پروژه بزرگی نمی توان معطل کارهای کوچک کرد ومنطقی نیست. سرمایه گذاری ها باید فازی دیده شوند و فازهای مختلف مورد بهره برداری قرار گیرند.

اما می توان گفت پروژه راه آهن خواف هرات از کامل ترین پروژه های انجام شده است و شاید موارد تکمیلی اندکی که در بهره برداری از پروژه نقش زیادی نخواهند داشت چند ماهی تداوم داشته باشد. مابقی کار انجام شده و از کامل ترین پروژه های ریلی کشور است و حتی در بخش افغانستان کار را تمام کرده ایم و تمامی کارهای محوطه سازی و ایستگاه ها و خط انجام شده است.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها