مهم‌ترین رویداد ریلی جهان

بازگشت به نوشته‌ها

مهم‌ترین رویداد ریلی جهان

بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری جهان با تمرکز بر صنعت حمل‌ونقل ریلی از سه شنبه گذشته به مدت سه روز در برلین برپا شد. این نمایشگاه که «اینوترنس» نام دارد هر دو سال یک بار در محل دائمی نمایشگاه‌های اکسپوسنتر در شهر برلین آلمان برپا می‌شود. کارشناسان حوزه ریلی از اینوترنس به‌عنوان مهم‌ترین رویداد ریلی جهان یاد می‌کنند. شهر برلین با تعداد بسیار زیاد پروژه‌های ریلی و بیش از 220 شرکت فناوری‌های حمل‌ونقل، به تمرکز اصلی صنعت مهندسی حمل‌ونقل آلمان تبدیل شده و مناسب‌ترین محل برای برپایی مهم‌ترین رویداد ریلی جهان یعنی نمایشگاه اینو ترنس است.

این نمایشگاه محلی است برای گردهمایی فروشندگان و خریداران فناوری حمل‌ونقل ریلی باری و مسافری جهان، البته گذشته از بحث خرید و فروش فناوری‌های ریلی، موضوعاتی همچون زیرساخت‌های ریلی، طراحی داخلی قطارها، حمل‌ونقل عمومی و ساخت تونل‌ها نیز از موضوعات دیگری است که در این نمایشگاه بزرگ به آن پرداخته می‌شود. از سوی دیگر نمایشگاه اینو ترنس یک رویداد تجاری است و به‌عنوان محل گردهمایی تصمیم‌سازان حوزه‌های تجارت، سیاست و محافل صنعت حمل‌ونقل تلقی می‌شود. علاوه بر آن دانشگاهیان و استادان حوزه ریلی نیز در این رویداد مهم صنعت گرد هم می‌آیند. در این نمایشگاه پنل‌های تخصصی بحث‌های کارشناسی در مورد حمل‌ونقل حال و آینده برگزار می‌شود و محلی است مناسب برای تبادل نظر رو در روی صاحب‌نظران. در چنین موقعیتی است که مفاهیم مربوط به آینده صنعت ریلی تشریح می‌شوند.

اینوترنس 2016
در مراسم افتتاحیه اینوترنس سال 2016 که روز سه‌شنبه گذشته برگزار شد، بیش از هزار نفر از مقامات عالی حوزه ریلی جهان شرکت داشتند. در این مراسم، ویولتا بولک، کمیسیونر حمل‌ونقل اتحادیه اروپا و الکساندر دوبرینت وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت‌های دیجیتال آلمان حضور داشتند. خانم بولک در این مراسم طی یک سخنرانی با برشمردن مزایایی که یکپارچه‌ شدن اروپا برای صنعت ریلی در پی داشت، راه‌اندازی سیستم مدیریت ترافیک ریلی اروپا را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اروپا خواند و گفت که هم‌اکنون کشورهای عربستان، ترکیه، استرالیا و کره جنوبی با درک مزایای این دستاورد، آن را به اجرا گذارده‌اند. او با اشاره به بودجه‌های قابل‌توجهی که اتحادیه اروپا به صنعت ریلی اختصاص داده است از آخرین بودجه در این‌باره یاد کرد که با عنوان بودجه اروپا برای سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک به حوزه ریلی اختصاص یافته است.

پس از سخنان وی، دوبرینت نیز به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در سخنانش گفت: «ما در حال ورود به یک عصر جدید ابداعات، دیجیتالی‌شدن، اطلاعات و ارتباطات هستیم و نمایشگاه اینوترنس، صنعت ریلی به‌طور تاثیرگذاری نشان می‌دهد که صنعت ریلی می‌تواند در این عرصه ادعاهایی برای مطرح کردن داشته باشد.» با توجه به انقلابی که در عرصه فناوری‌های پیشرفته شاهد هستیم و از آن به‌عنوان انقلاب چهارم یاد می‌شود، شعار نمایشگاه امسال «پویایی 4» تعیین شد. پس از سخنرانی این دو مقام، پنل‌های تخصصی با حضور مدیران بخش ریلی و در راس آنها رئیس سندیکای شرکت‌های ریلی آلمان برگزار شد. در خارج از سالن‌های نمایشگاه امسال نیز محلی برای نمایش قطارها و فناوری‌های مربوط به آنها در نظر گرفته شده بود. در این بخش از نمایشگاه امسال، سیستم بیش از 3500 متر مسیر ریلی به نمایش گذاشته شد. در واقع این بخش از نمایشگاه ویژگی منحصربه‌فرد نمایشگاه امسال را تشکیل داده بود چون در آن قطارها، لکوموتیوها، وسایط نقلیه باری، ترامواها، وسایط نقلیه دو جهته و ساخت‌وساز مربوط به آنها به نمایش در آمده بود.

قطاری با آلایندگی صفر
یکی از رویدادهای مهم صنعت ریلی که در نمایشگاه امسال به‌وقوع پیوست و از آن به‌عنوان نماد آینده صنعت ریلی یاد می‌شود، رونمایی از یک قطار بود که میزان آلایندگی آن صفر است. این قطار با نام «کورادیا آی‌لینت» که در روز نخست نمایشگاه، سه‌شنبه، رونمایی شد، نخستین قطار جهان است که با سوخت هیدروژن کار می‌کند و در واقع در آن یک پیل سوخت هیدروژنی جایگزین سوخت دیزلی شده است. تنها مواد خروجی از این قطار بخار آب و آب اشباع شده است و صدای این قطار نیز کمتر از مشابه‌های دارای سوخت دیزلی است. شرکت تولیدکننده این قطار که بسته نگهداری و زیرساخت‌های لازم برای این قطار را نیز ارائه می‌کند، شرکت چند ملیتی آلستوم است.

تاریخچه اینو ترنس
گشایش نمایشگاه اینوترنس در برلین سابقه‌ای طولانی دارد و به سال 1996 باز می‌شود. این نمایشگاه به‌تدریج تا جایی گسترش یافت که تعداد بازدیدکنندگان آن در سال 2010 به 106 هزار و 612 نفر بالغ شد و 2 هزار فعال حوزه ریلی از بیش از 44کشور جهان در آن به نمایش محصولات و دستاوردهای خود پرداختند. نخستین بار در سال 2010 بود که کل سطح محوطه نمایشگاهی تحت پوشش غرفه‌ها و دستاوردهای این صنعت در آمد. بازدیدکنندگانی که سال‌های پیش نیز در این نمایشگاه حضور یافته بودند از رشد قابل توجه آن در هر بار برپایی سخن می‌گویند. این نمایشگاه هر دو سال یک بار در تاریخ 20 تا 23 سپتامبر بر پا می‌شود و روزهای 24 و 25 سپتامبر نیز به روی عموم باز است. نمایشگاه امسال یازدهمین دور برگزاری این نمایشگاه بود.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها