مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد: احداث بیش از ۳۰۰ کیلومتر ریل در استان اصفهان تا پایان دولت دوازدهم

بازگشت به نوشته‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد: احداث بیش از ۳۰۰ کیلومتر ریل در استان اصفهان تا پایان دولت دوازدهم

رئیس شورای هماهنگی و مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از بهره برداری ۲۸۶ کیلومتر خطوط دوم ریلی و احداث ۱۲۰ کیلومتر خط فرعی و آنتنی تا پایان دولت دوازدهم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا قاری قرآن، رئیس شورای هماهنگی و مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، با بیان اینکه در سال های اخیر به توسعه شبکه ریلی اهمیت ویژه‌ای داده شده است، اظهار کرد: بر اساس اهداف برنامه توسعه ششم و چشم انداز توسعه کشور، ۳۰ درصد از بار و ۲۰ درصد از مسافر، می بایست توسط حمل‌و‌نقل ریلی در کشور جابجا شود. اگر چه در حال حاضر، اولویتِ بخش ریلی، توسعه شبکه طولی است اما هدف نهائی باید توسعه سهم حمل‌ونقل ریلی بار و مسافر باشد. چرا که توسعه سهم حمل‌و‌نقل ریلی در بخش مسافر و بار مزایایی از جمله صرفه‌جویی در سوخت، کاهش تعداد تلفات جاده‌ای، کاهش آلودگی هوا و محیط زیست را برای کشور در بر دارد.  

قاری قرآن افزود: شبکه ریلی با مزایائی همچون ظرفیت بسیار بالا، مصرف انرژی وآلودگی کم، نرخ کرایه پایین و ایمنی نسبت به سایر روش‌های حمل‌و‌نقلی، باعث شده است که استفاده از آن به منظور جابجائی بار و مسافر به ویژه در مسافت‌های طولانی بیشتر به کار رود و بدیهی است هرچه قیمت سوخت به قیمت واقعی خود نزدیکتر شود صرفه و مزیت اقتصادی حمل ونقلی ریلی نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای بیشتر خواهد شد.

او در ادامه مزایای نسبی حمل‌و‌نقل ریلی نسبت به حمل‌و‌نقل جاده‌ای را، هزینه کمتر در ساخت، سطح کمتر زمین اشغال شده توسط ریل، عدم استفاده از آسفالت در ساخت شبکه ریلی و کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از استفاده آسفالت عنوان کرد.

رئیس شورای هماهنگی و مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به اینکه توسعه شبکه ریلی می تواند هم طولی و هم عرضی باشد تشریح کرد: توسعه طولی شبکه، شامل احداث خطوط جدید و ایجاد خطوط فرعی وآنتنی است در حالی که توسعه عرضی شبکه به معنای دو خطه کردن شبکه‌های موجود، ارتقاء علائم، رفع نقاط گلوگاهی پرخطر و برقی کردن خطوط موجود است و همین موضوع کارآمدی شبکه ریلی را افزایش می‌دهد.

او در خصوص موقعیت مکانی ویژه استان گفت: استان اصفهان در مرکز کشور و در مسیر راه‌های ترانزیتی شمال-جنوب و شرق- غرب قراردارد و با ۹ استان دیگر همجوار است. همچنین به دلیل قرار گرفتن در چهار را‌ه ترافیک حمل‌و‌نقل بار و مسافر، مرکز مراودات سایر استان‌های ایران به شمار می‌آید.

به گفته وی، استان اصفهان از نظر طول خطوط ریلی، ۷.۳درصد کل خطوط ریلی کشور را دارا است و از میزان ۱۲هزار و۹۹۸ کیلومتر طول شبکه ریلی کشور، تنها ۹۵۶ کیلومتر سهم اصفهان است که از این مقدار ۶۲۰ کیلومتر خطوط اصلی و۳۳۶ کیلومتر خطوط فرعی ریلی است.

به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قاری قرآن با بیان اینکه در حال حاضر حمل‌ونقل ریلی در استان از نظر حمل بار در رتبه دوم و از نظر حمل مسافر در رتبه سوم قرار گرفته است، گفت: با وجود اینکه از لحاظ امنیت سفر، قطار ایمن‌ترین طریقه سفر است، لیکن سهم کم آن، به دلیل عدم وجود ارتباط ریلی با بسیاری از استان‌های کشور، سرعت کم لوکوموتیوها و در نتیجه افزایش مدت زمان سفر است. همچنین در زمینه حمل بار نیز به دلیل عدم وجود ارتباط ریلی گسترده در سراسر کشور، این بخش علی‌رغم دارابودن صرفه اقتصادی، جایگاه مطلوبی در سطح کشور ندارد. به همین منظور در سال‌های اخیر مورد توجه بوده، و در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان اصفهان، ۲۸۶ کیلومتر دوخطه کردن خطوط ریلی مد نظر قرار گرفته شده که از مهمترین این خطوط می‌توان به احداث خط دوم محور «سیستان، ایرانکوه، زرین شهر» به طول ۱۱۱ کیلومتر و احداث خط دوم «ساسان، ورزنه، سیستان» به طول ۱۲۷ کیلومتر اشاره کرد.

او افزود: با احداث این دوخطه ها علاوه بر دو برابر شدن حجم جابجائی بار، سرعت سیر مسافر و بار افزایش یافته و زمان سفر کاهش می‌یابد.

وی در پایان اذعان داشت: استان اصفهان از لحاظ دارا بودن خطوط فرعی (خطوط صنعتی-تجاری و خطوط مانوری) رتبه اول در سطح کشور را دارد که خود نشان دهنده اهمیت ایستگاههای تشکیلاتی استان است اما متاسفانه آن چه که باعث عدم رغبت به استفاده از حمل و نقل ریلی بویژه در حمل ونقل بار شده عدم وجود ارتباط ریلی گسترده در سراسر کشور و بخصوص عدم اتصال  و دسترسی صنایع بزرگ و کارخانجات صنعتی استان  به بخش حمل و نقل ریلی است به همین دلیل ایجاد خطوط فرعی و آنتنی مورد توجه قرار گرفته و ۱۲۰ کیلومتر آن در حال احداث است که می توان به احداث خط آنتنی فولاد امیر کبیرکاشان، فولاد صبا، پروفیل سپاهان، پایانه بار شرق اصفهان، سیمان اصفهان و پالایشگاه اصفهان اشاره کرد. که با احداث این خطوط فرعی وآنتنی بیش از ۵ میلیون تن بار بر روی ریل قرار خواهد گرفت “به عنوان نمونه با احداث خط فرعی ورتون به پالایشگاه اصفهان به طول ۷۶ کیلومتر، سالیانه ۲.۵ میلیون تن بار از شبکه حمل و نقل جاده ای حذف و بر روی شبکه ریلی قرار می گیرد.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها